Як вирости із телеграм-каналу до масштабного проєкту на сотню людей, що напряму співпрацює з військовими та має міжнародне визнання?
Під час конференції REСТАРТ стратегічна директорка Molfar Євгенія Беспалова поспілкувалася з Романом Погорілим, співзасновником проєкту DeepState — аналітичного інструмента, який допомагає бачити хід війни в реальному часі. Роман розповів про початок роботи над мапою, виклики команди, довіру користувачів і про те, як технології змінюють сприйняття війни.
Публікуємо найцікавіші інсайти з розмови нижче.
Як з’явилась ідея проєкту DeepState?
Ми взагалі не очікували, що DeepState з’явиться у світі. Ми починали зі звичайного телеграм-каналу [ще у 2021 році. — ред.], а вже потім почали відстежувати переміщення російських військ, що почало цікавити людей. А в день повномасштабного вторгнення ми зрозуміли, що цей проєкт може бути як цікавим, так і корисним. На практиці — все так і сталось.
Перший прототип мапи був на платформі Google, після чого нас заблокували. Пізніше ми створили власний сайт і почали набирати обертів: зростала аудиторія і довіра до нашої роботи, з’явились перші донейти, а історія набирала масштабів.
А який згадується цікавий кейс взаємодії з міжнародними медіа?
Найяскравіший кейс був пов’язаний із наступом на Курщину. Україна, як відомо, не звітувала, що там відбувається. І в цій інформаційній тиші, нас сприймали напівофіційним джерелом. Медіа, журналісти почали нам писати, просили все розповідати: чи на нас тиснуть, звідти інформація, наскільки вона достовірна.
Як ви підходите до боротьби з фейками та неправдивою інформацією?
Перевірка інформації — це величезний, обʼємний процес, над яким у нас працює внутрішня служба. У нашій команді зараз більше, ніж сто людей, які працюють за різними напрямками, здебільшого — OSINT-аналітика, але також є і волонтерські та юридичні напрями роботи, не забуваємо ще й про телеграм-канал.

Якщо обирати між швидкістю й точністю, то ми обираємо останнє. Часто до нас приходять, аби перевірити, чи правдиво хтось щось позначив. Через це ми зрозуміли, що ніколи не будемо поспішати, адже на нас лежить велика відповідальність, як за правдивість даних, так і за життя людей. На війні кожна помилка несе ризик для військових, медиків чи волонтерів, і для них важливо розуміти, де зараз ворог, якщо інших даних у них немає або вони недостовірні.
Відповідно, кожне наше позначення — це життя людей, і ми не можемо дозволити собі поспішати. Всю інформацію необхідно перевіряти, узгоджувати, аналізувати та потім уже висвітлювати в якихось аналітиках чи на мапах.
Ви починали з двох людей, зараз вас уже більш ніж 100. Можеш розказати про початок вашого шляху покроково?
Крок 1 — це просто займатися тим, чим ми займалися на початку, не усвідомлюючи, до чого це все йде. Це своєрідний вихід на цей шлях. Тоді зʼявилося розуміння нашої справи, почала наростати довіра до нас як команди, ми запустили сайт із мапою, з’явились перші донейти. По часу це десь лютий-квітень 2022 року.
Крок 2 — зростала відповідальність. DeepState почав формуватись не як просто телеграм-канал, а як проєкт із власними ресурсами, людьми, зоною відповідальності. З’явилась потреба зрозуміти управлінські процеси.
Влітку-восени 2022 року на тлі звільнення Київщини та інших областей зросла потреба проводити якісний OSINT. Тож до осені того року в нас вже було близько десятка людей: ми залучили більшу кількість людей до роботи, збільшили адмінресурс, розподілили обов’язки, почали вести комунікацію з держорганами та військовим керівництвом. Саме після цього почався наступний етап DeepState вже як проєкту.
Які перед вами постали технологічні челенджі та як ви їх вирішили?
- Перший челендж — це мапа. Коли нас почали блокувати після створення мапи на Google-платформі — а це був найлегший спосіб — ми зіштовхнулися з тим, що в нас був тоді єдиний головний розробник. Звідси виникла потреба в розробниках, яку ми вирішили, здається, буквально за тиждень.
- Другий найбільший челендж — необхідність опрацьовувати великий обсяг інформації, щоб його позначити на цій мапі. На це теж довелось шукати фахівців.
- Третій челендж — це військові, які приходили до нас із запитами на тлі контрнаступу 2023 року. До нас приходили з проханнями додати GPS на мапі, щоб вони могли орієнтуватись, де перебувають. Далі додали офлайн-мапу через вивантаження даних. І це все ми мусили робити дуже швидко. Проєкт потрохи обростав функціоналом, щоби закривати запити як цивільних, так і військових.
Які технічні плани зараз має DeepState?
Зараз ми готуємо апгрейд мапи та плануємо додати одну класну штуку, яка розвеселить трохи людей і допоможе абстрагуватись від всього, що відбувається з обстрілами і світлом. Крім того, вже думаємо, як будемо підлаштовуватись до роботи в тому разі, коли війна зупиниться чи закінчиться, щоби мапа не стала неактуальною та нецікавою.
Ми також плануємо додаткові проєкти, як-от раніше оголошений OSINT-проєкт «Колосаль». Будемо його розвивати та виводити на міжнародний ринок, адже є запити не тільки в Україні, але й у світі.
Читайте більше: Команда DeepState виграла грант 1 млн грн від Brave 1 на OSINT-систему «Колосаль»
Також створюємо юридичний напрямок — цілий консалтинг, завдяки якому люди з юридичними аналітичними та осінтерськими навичками можуть використовувати свої знання в сфері комерції чи в допомозі військовим безпосередньо на передовій.
Чи можеш поділитись якимось цікавим кейсом, коли ваша мапа вплинула на державні рішення?
Добропілля — це, мабуть, один із найбільш яскравих наших кейсів за останній час. Тоді замовчувалася інформація, яка фактично стосувалася всього Донбасу. Питання дійшло до найвищих рівнів влади, адже в той час тривали перемовини з США, і російські джерела активно поширювали фейкові тези, які почали повторювати навіть на Заході, зокрема Дональд Трамп.
Команда DeepState провела тоді власний аналіз і вирішила опублікувати оновлення мапи, попри великі ризики. Це рішення спричинило реальний рух: ситуацію почали обговорювати на державному рівні, а фейкові наративи вдалося спростувати.
Як людина, яка будує стратегію DeepState, які, на твою думку, показники ефективності та найбільші досягнення проєкту?
Усе й одразу. Коли тебе згадують у медіа, коли про тебе говорять на кожному кроці — це вже показник ефективності, і цим варто пишатися. Коли обговорення виходить за межі країни, і ти бачиш, що твоїм продуктом користуються не лише люди, а й дипломати, аташе, міністри, державні посадовці — це підвищує рівень і мотивує команду.
Якщо говорити у «валюті», то для нашої команди найбільша цінність — це збільшення кількості мертвих росіян. Ми знаємо, що можемо на це впливати щодня, і це теж частина ефективності.
А ще — відгуки людей. Коли хтось пише: «Дякую, я у 2022 році вийшов по вашій мапі й врятував життя», — це найкраща мотивація.
І, звісно, відповідальність. Вона водночас і тягар, і рушій. Бо це рівень довіри й репутації, який ми вибудували і який змушує щодня тримати планку.

Ти згадуєш про довіру. Як зараз підтримуєте цей кредит довіри, який сформувався за роки роботи?
Якщо раніше ми просто показували інформацію такою, якою вона є, то тепер доводиться її ще й захищати. З’являються різні теорії змов, на нас тиснуть, приписують залежність від різних центрів впливу. Зтось каже, що ми працюємо на Офіс Президента, інші — що на Петра Порошенка, треті — що ще на когось.
Ми не працюємо ні на кого. І зберігати цю незалежність, яка дорівнює довірі, найскладніше. Але коли кажуть, що нам щось забороняють показувати, ми просто виходимо з оновленням, яке розвіює будь-які сумніви.
Коли з’являються розмови про те, що нас хочуть закрити, — це лише підтверджує, що хтось хоче вплинути, але не може. Тому ми просто продовжуємо показувати все, як воно є.
Довіра й репутація — це те, що сьогодні тримає DeepState.
А як ти бачиш своє майбутнє та майбутнє проєкту після закінчення війни?
Можливо, ми повернемося просто до свого попереднього життя і будемо займатися тим, чим і займалися раніше. Я був юристом, мій колега Руслан — маркетологом. Може, вийде повернутися до свого життя і все. Або, можливо, ми знайдемо свою користь в інших місцях і будемо ділитись своїм досвідом і навичками з іншими.
Але це все про плани після перемоги. Наразі поки до неї ще далеко, ми продовжуємо займатись тим, чим і завжди: зберігаємо цей кредит довіри, допомагаємо вбивати росіян, і, звичайно, покращуємо свій проєкт, як і всю нашу команду.
Цей матеріал був створений в межах конференції REСТАРТ. Подія відбулась, зокрема, завдяки партнерам події: Molfar, «ПриватБанк», «Ощадбанк», книгарні «Сенс», idealers, «Твоє Коло», S-PROF, Foundation Coffee Roasters, Škoda, Headway Inc, Everstar, CLUST, Megapolis+, Vizia, «Моршинська», Gulliver, Bolt, Greendezeen, Kooperativ, Techosystem, DEV Challenge.
Читайте також: Reverse Pitching. Що робити, аби не почути слово «ні» від інвестора — гайд для стартапів

