12.11.2025

Вербицька Оксана

Історія українського документального кіно: шлях від ВУФКУ до «Оскара»

Історія українського документального кіно — це розповідь про поступове пробудження, змушене мовчання, радянську цензуру і нарешті творчий простір свободи. Вона віддзеркалює не лише розвиток мистецтва, а й зміни в суспільстві, формування ідентичності та самоусвідомлення нації.

Документальний кінематограф України бере свій початок у першій чверті XX століття — добі, коли тільки зароджувалися основи кінематографа як мистецької форми та технології. Тоді авангардний рух у кіно поєднувався з масштабними суспільними й політичними змінами. Ще задовго до появи знакових стрічок в Україні здійснювалися спроби кінематографічно зафіксувати важливі події: хроніки, репортажі та зйомки актуальних новин. Сьогодні знання про найдавніші документальні кадри уточнює проєкт «Архів українського німого кіно», який систематизує кінохроніку періоду 1917–1921 років — події Української революції, діяльність Директорії та Центральної Ради. Цей архів — цінне джерело, що демонструє, як ще за часів Української Народної Республіки та радянських перетворень кінематограф слугував засобом фіксації політичних криз і національних прагнень.

У 1920-х роках була сформована ключова інституція — Всеукраїнське фотокіноуправління (ВУФКУ, 1922 рік), яка стала фундаментом розвитку кіноіндустрії в УРСР: виробництва, прокату, навчання і цензурування. Саме в цей період українське кіно, як у художньому, так і в документальному жанрах, почало ставати майданчиком інновацій. Важливі стрічки тоді залишилися революційними за формою й досі вважаються знаковими, серед них:

  • «Людина з кіноапаратом» — зі своїми експериментами в монтажі й ритмі;
  • «Ентузіазм: Симфонія Донбасу» — звукова документальна поема;
  • інші роботи ВУФКУ та митців, що працювали на стику документалістики та авангарду.

Кадр із фільму Дзиґи Вертова «Людина з кіноапаратом»

Далі настали два десятиліття суворого контролю, коли жанр документального кіно витримував тиск радянської ідеології та перетворювався на інструмент пропаганди — хроніки, панегірики на адресу держави.

У 1960-80-х роках, особливо у сфері науково-популярного кіно, документалістика отримала нове дихання. Важливою фігурою цього часу став Фелікс Соболєв, який перетворив жанр науково-популярного фільму на мистецтво, що виходить за межі простої інформативності. У його стрічках органічно поєднуються експерименти, психологія, вивчення свідомості людини. Зокрема, фільм «Сім кроків за обрій» (1968) — одна з перших спроб підійти до документального кіно як до художнього явища, показати межі сприйняття, поєднати образ, соціальний експеримент і природу. Соболєв працював на перетині науково-популярного та документального кіно, уміло долаючи рамки навчального жанру. Його роботи знайшли розголос не лише серед науково орієнтованої аудиторії, а й завдяки інноваційним підходам, естетиці та способу викладу — серед широкої публіки.

Кадр із фільму Фелікса Соболєва «Сім кроків за обрій»

Пробудження після здобуття незалежності

Розпад Радянського Союзу не просто подарував Україні політичну незалежність — він одночасно поставив масштабний виклик: як відтворити кіноіндустрію, яка десятиліттями функціонувала в межах централізованої системи? Фінансування, студії, технічне оснащення й інститути опинилися або без належної підтримки, або у стадії розпаду. Проте з початку 2000-х документальна хвиля поступово стала відроджуватися.

З’являються:

  • телевізійні цикли,
  • короткометражні проєкти,
  • незалежні кіностудії.

Все це — відповідь на гостру потребу документально фіксувати реальність. Та до 2014 року більшість фільмів орієнтувалися на локальну аудиторію, внутрішній ринок, працювали здебільшого з обмеженим бюджетом і мали скромний розповсюдження за межами України.

Поворотним моментом стала Революція Гідності, що принесла миттєво створені репортажі, хроніки протестів і свідчення насильства. Завдяки цьому відбувся якісний стрибок: документалісти в Україні й за її межами тяжіли до українських подій через їхній драматизм, силу та історичну вагомість.

Після 2014 року тематика значно розширилася, охопивши:

  • війну на Сході,
  • анексію Криму,
  • гуманітарні кризи,
  • життя цивільного населення в зонах бойових дій.

Стрічки перестали лише фіксувати події — вони формують наративи, працюють із архівами, особистими історіями та травмами поколінь.

Яскравий приклад — фільм «20 днів у Маріуполі» режисера Мстислава Чернова. Знятий в облозі міста, цей фільм отримав «Оскар» за найкращий документальний фільм у 2024 році. Стрічка не лише показала світові жорстокість війни, а й засвідчила, що українське документальне кіно здатне відповідати найвищим міжнародним стандартам та отримувати широкий резонанс.

Команда фільму «20 днів у Маріуполі» на сцені кінопремії «Оскар»

Популярність жанру невпинно зростає. Документальні стрічки здобувають вагу не тільки як художні твори, але й як засоби збереження пам’яті, донесення правди, зміни міжнародного сприйняття України та голосу свідчення.

Незважаючи на численні труднощі — фінансові, питання безпеки під час зйомок, логістичні виклики — українське документальне кіно останніх років демонструє потужний потенціал:

  • отримує престижні нагороди,
  • потрапляє на провідні міжнародні кінофестивалі,
  • привертає увагу критиків і широкої аудиторії.

Перспективи розвитку української документалістики величезні. Вона вже стала інструментом культурної дипломатії, формує позитивний імідж країни, фокусує увагу світової спільноти на війні й українському мистецтві. Водночас документальне кіно функціонує як внутрішнє дзеркало, де українці можуть побачити себе й відобразити власні зміни. Документальні фільми не дають готових вердиктів, але ставлять важливі та часом болісні запитання. Саме в цьому полягає їхня сила, адже культура, яка не боїться правди, завжди має майбутнє.

Авторка тексту: Катерина Лакозюк

author avatar
Вербицька Оксана Дизайн

Залишити коментар