14.11.2025

Вербицька Оксана

Тарас Качка, віцепрем’єр-міністр з питань європейської та євроатлантичної інтеграції України


У Варшаві 13-14 листопада відбувається Міжнародна виставка-конференція «Rebuild Ukraine», у якій взяв участь і віцепрем’єр-міністр з питань європейської та євроатлантичної інтеграції України Тарас Качка.

У кулуарах міжнародного форуму в інтерв’ю кореспондентові Укрінформу він розповів, зокрема, про реакцію міжнародних партнерів на корупційний скандал в українській владі, подальші перспективи інтеграції України до ЄС та НАТО, «репараційний пакет» та деякі особливості українсько-польських відносин.

УКРАЇНА ВЕДЕ ПОЗИТИВНУ КОМУНІКАЦІЮ З УГОРЩИНОЮ У ПИТАННЯХ НАЦМЕНШИН

– Пане віцепрем’єре, як міжнародні партнери відреагували на корупційний скандал в українській владі? Які месиджі ви почули від них, і як Україна на це реагуватиме?

– Реакція наших партнерів повністю збіглася з нашою реакцією на цей скандал. З одного боку, це не скандал, а офіційне розслідування НАБУ і САП, і, відповідно, це – офіційна кримінальна справа.

Для нас важливо, щоб вона завершилася якомога швидше й ефективніше для української влади. Це те, що ми почули від наших партнерів. Для нас важливо не чекати вироків, а зробити усе, щоби причини, які могли до цього призвести, були усунуті. Двоє міністрів подали у відставку, і це нормальна європейська політична культура.

Для нас – українського уряду й усієї української влади – важливо було, щоб це відбулося. Ми раді, що Президент Зеленський дуже чітко підкреслив, що цим міністрам не місце в уряді. Крім того, ми як уряд вжили заходи для того, щоб посилити корпоративне управління в «Енергоатомі». Зараз ми працюємо над створенням Наглядової ради, яка б забезпечила кризовий менеджмент. Уряд звільнив і відсторонив усіх посадових осіб “Енергоатому”, які були присутні на плівках прослуховування, відповідно до офіційної інформації НАБУ. Вчора було прийняте відповідне розпорядження з цього приводу. Ми реагуємо миттєво, і така однозначність і чіткість позиції української влади знаходить відгук у наших партнерів.

Ми чули заяви Марти Кос (Єврокомісарка з питань розширення ЄС, – ред.) й інших лідерів, я говорив на цю тему на зустрічах з колегами, зокрема з польськими міністрами.

Ми чітко побачили, що оцінка дій української влади у відповідь на цю кризу з боку західних партнерів є позитивною. Зрозуміло, що масштаб проблеми потребує великої уваги. Очевидно, що в даному випадку ми розраховуємо на допомогу і європейських інституцій, і колег з інших урядів у вирішенні цієї проблеми. Для нас важливо рухатись далі дорогою реформ, інтеграції до Євросоюзу і мати можливість відповідати на ті виклики, які зараз є в енергетичній системі України.

Як цей скандал може вплинути на процес євроінтеграції України, враховуючи, що відразу після цього почали звучати заяви недружніх до України політиків, на кшталт угорського прем’єра Віктора Орбана, що це є доказом того, що Україну не варто підтримувати..?

– Тут треба зауважити: крім Віктора Орбана, таких заяв ніхто не робив.

Позиція прем’єр-міністра Угорщини давно відома. Водночас ми працюємо над тим, щоб пояснити угорському уряду, що не варто все сприймати в чорному світлі. І ми бачимо ознаки того, що вони входять у комунікацію. Нещодавно ми отримали їхні коментарі на наші пропозиції щодо врегулювання питань по національних меншинах, але це окрема тема.

– Позитивні коментарі?

– У цілому так. Там немає ніяких великих речей, а багато деталей. Це дискусія щодо нюансів як з нашого, так і їхнього боку.

А щодо реакції західних політиків, ми скоріше почули об’єктивну оцінку, що уряд реагує правильним шляхом швидко, чітко і однозначно очищаючи свої лави, що антикорупційні інституції працюють. Це саме те, на чому наголошувалось і у звіті Єврокомісії про розширення, у попередніх робочих звітах, і документах, а також пріоритетах, які є в переговорному процесі. Тому на сам переговорний процес цей скандал не вплине. Очевидно, що, як і будь-яка корупційна проблема, вона потребує належного реагування. Ми реагуємо і сподіваємось, що ця реакція дасть позитивні результати для того, щоб вичистити корупцію з енергетичних компаній. І ми бачимо, що нас готові у цьому підтримувати і держави-члени Євросоюзу, і європейські інституції.

ПРАЦЮЄМО, ЩОБ ДО КІНЦЯ РОКУ ВСІ ШІСТЬ КЛАСТЕРІВ БУЛИ ГОТОВІ ДО ВІДКРИТТЯ

Якими ви бачите перспективи відкриття перших переговорних кластерів щодо інтеграції України до ЄС: це може відбутися до кінця цього року чи вже у наступному? А може, все ж таки треба буде чекати результатів виборів у деяких країнах?

– На сьогодні ми працюємо над тим, щоб до кінця року всі шість кластерів були готові до відкриття.

І цей темп ми витримуємо, бачимо, що як Україна, так і Єврокомісія набрали темп у підготовці переговорних документів. Україні залишилося схвалити переговорну позицію по двох кластерах – четвертому і п’ятому. Єврокомісія так само завершує роботу над четвертим і п’ятим кластерами, які є останніми, і передає їх в Раду ЄС, яка дає свої висновки. Тому наша задача на кінець року вийти на порозуміння з державами-членами Євросоюзу, що в переговорному процесі з Україною і Молдовою не буде перерв, незважаючи на блокування (з боку Угорщини, – ред.).

– Ми продовжуватимемо йти в одному блоці з Молдовою, нас не роз’єднуватимуть?

– Так. Для нас важливо забезпечити, що мета України і Молдови –завершити переговори у 2028 році. Це визнала також Єврокомісія. Це наш спільний пріоритет – України, Молдови і Європейського Союзу. Для того, щоб це зробити, нам потрібно уникнути будь-яких перерв. Власне, про це ми маємо домовитись до кінця року. І ми бачимо такий величезний консенсус, що навіть попри досить малі шанси того, що Угорщина змінить свою думку, ми продовжуємо цю технічну роботу разом з Єврокомісією. Всі плани, звіти, заходи із впровадження – а це величезна робота щодо внутрішніх змін в Україні – продовжуватимуться дуже швидкими темпами.

Паралельно ми працюємо щодня з угорським урядом. І я думаю, що ми переконаємо їх змінити свою думку швидше, ніж всі собі це уявляють.

– На грудневому засіданні Ради ЄС має бути остаточне рішення щодо «репараційної позики» для України. Якими є перспективи отримання позитивного рішення, чи вдасться розблокувати спротив Бельгії, Словаччини?

Це все дискусії, що ведуться в кожному конкретному контексті. У четвер президентка Єврокомісії Урсула фон дер Ляєн у своєму виступі в Європарламенті досить чітко сказала, що робота над репараційною угодою триває.

Є також альтернативи, але очевидно, що «репараційна позика» є найбільш дієвим і чітким проєктом. Він є дуже великим і складним. Тому те, що виникло питання з боку Бельгії, є природним. Є також багато різних нюансів, які обговорюють інші держави. Але при цьому ми бачимо, що відбувається дуже конструктивний рух. У даному випадку це та стадія, коли обговорюються дуже делікатні точкові моменти. Узагальнюючи оцінки – «все добре» чи «все погано», – вони не до кінця корелюють з тим, що обговорюється. Адже обговорюється, справді, якийсь дуже тонкий нюанс.

А як ви ставитеся до пропозиції Єврокомісії про те, що інші країни, зокрема Велика Британія, Канада, Японія, також можуть здійснювати «репараційні позики» на тих самих засадах, що й країни ЄС?

– Це не нова пропозиція, вона і раніше обговорювалася на зустрічах «Групи семи» і під час осінніх зборів Світового банку й МВФ. Це достатньо важливий аспект, адже заморожені російські активи є не лише в Бельгії, не лише в державах-членах ЄС, але й в інших країнах. Солідарність всіх наших партнерів є дуже важливою. Тому ми підтримуємо ідею, щоб аналогічні інструменти працювали і в інших країнах, які мають достатньо значні суми заморожених російських активів.

КРАЇНИ НАТО ЗАЦІКАВЛЕНІ У ВИВЧЕННІ ДОСВІДУ УКРАЇНИ

– До Варшави ви приїхали з Брюсселя, де взяли участь у засіданні Ради Україна-НАТО, також зустрілися з генсеком НАТО Марком Рютте. Які месиджі ви почули від колег по євроатлантичному напрямі України?

– Україна і НАТО також комплексно розвивають відносини, у державах-членах Альянсу є великий інтерес до співпраці з вивчення досвіду України.

– З цією метою нещодавно запрацював Центр НАТО-Україна JATEC у Бидгощі…

– Так, у тому числі. Є також інші інструменти, які працюють. Ми бачимо непохитну підтримку інструментів співпраці і допомоги Україні в межах НАТО, зокрема PURL (Prioritized Ukraine Requirements List, – ред.) та інших. Тому очевидно, що інфраструктура НАТО є дуже хорошим майданчиком посилення взаємодії держав, які підтримують Україну. Це все розвивається і допомагає наповнити практичним змістом і наблизити кінцеву мету – вступ України до НАТО. І ми бачимо, що з цієї перспективи всі без винятку держави-члени Альянсу готові розвивати співпрацю з Україною.

УКРАЇНА БАЧИТЬ ІНТЕРЕС КОНКРЕТНИХ ЗАХІДНИХ КОМПАНІЙ В РЕАЛІЗАЦІЇ ПРОЄКТІВ В УКРАЇНІ

– Ви взяли участь у Варшаві в конференції «Rebuild Ukraine», зустрічалися тут з колегами зі Швеції, Естонії, інших країн. Як ви бачите перспективи співпраці в контексті відбудови України?

– Зустріч з міністром торгівлі і міжнародного розвитку Швеції взагалі була феноменальна. Ми зустрічалися у невеликій переговорній кімнаті, і там були присутні представники багатьох шведських компаній. Ми бачимо інтерес конкретних компаній до реалізації проєктів в Україні. Це саме те, про що ми мріяли: це не лише сфера якогось дипломатичного діалогу між урядами, це наповнене конкретними проєктами, роботою конкретних компаній.

Очевидно, у нас виробляється інструментарій, міжурядові угоди, в рамках яких ми можемо скоординувати дії бізнесу, влади, адже проєкти в Україні потребують страхування від воєнних ризиків і певного зменшення вартості грошей, тому що ризики діяльності в Україні через війну є вищими. Тобто всі ці речі ми вже навчилися робити з різними країнами по-різному. Зараз ми оголосили відбір фінансового радника в Американсько-Український інвестиційний фонд, який створили навесні. Тобто все розвивається і наповнюється практичним змістом. Тому всі зустрічі у Варшаві – це більше про координацію і подальші кроки, це дуже предметні розмови.

– На які позитивні практичні результати ви очікуєте за результатами цієї конференції?

Міністерство економіки, як головний гравець у цій царині, підіб’є підсумки. Але з того, що я бачу, – насправді, це дуже вдалий захід. Принаймні з кількості учасників видно, наскільки це жива матерія допомоги України у відбудові і як вона допомагає тут і зараз.

Тому що у 2022 році ми були зорієнтовані на відбудову після війни. Це була велика обіцянка, яка вдихнула надію в Україну. А зараз ми використовуємо ці інструменти для того, щоб реагувати на ті кризи, які створює Росія, знищуючи нашу енергетичну систему.

І ми маємо дуже багато інструментів міжурядової фінансової допомоги: допомоги конкретним обладнанням й участю компаній, участю різних інвестиційних державних і приватних фондів. Тобто у нас є дуже ефективний інструментарій, і нам важливо його використати. І це те, що робить український уряд. Ми навіть дещо скоротили тут свою присутність, тому що реально в Києві 24/7 відбувається робота з усунення криз в енергетичному секторі. Очевидно, що корупційні скандали не додають легкості у цьому процесі. Але не треба забувати, що у нас є багатогодинні, інколи багатоденні блекаути, і багато міст живуть під ризиком відсутності води, тепла і електроенергії в зимовий період. Тому ведеться титанічна робота. І дуже часто це робота з використанням усіх тих інструментів, які обговорюються сьогодні тут, у Варшаві.

Наступна велика конференція з відновлення України, яка цьогоріч була в Римі, наступного року відбудеться у польському Гданську?

– Так, це обговорюється. Треба дочекатися офіційного анонсу. Остаточне оголошення від польського та українського урядів буде невдовзі, найближчими днями.

СПІВПРАЦЮ КИЄВА І ВАРШАВИ ТРЕБА ЦЕМЕНТУВАТИ ВЕЛИКИМИ ІНФРАСТРУКТУРНИМИ ПРОЄКТАМИ

Ви зустрілися у Варшаві з польськими колегами – віцепрем’єром, міністром закордонних справ Радославом Сікорським і міністром фінансів й економіки Анджеєм Доманським. Про що розмовляли?

Порядок денний не змінюється: економічна й інфраструктурна співпраця. Для віцепрем’єра Сікорського і міністра Доманського – це пріоритети номер один, для мене це також пріоритетні питання. Я справді вважаю, що ми маємо цементувати великими інфраструктурними проєктами нашу спільну співпрацю, політичну, дипломатичну й військову підтримку Польщею України, а також інтеграцію наших суспільств, яка, на жаль, у дуже в багатьох аспектах зумовлена війною. Ми націлені на це разом. Ми домовились пришвидшити організацію міжурядової комісії з питань економічного співробітництва, наповнити її конкретною роботою.

– Коли відбудеться її засідання?

Ми орієнтуємось на перший квартал наступного року. Ми хочемо дуже серйозно проговорити конкретні кроки по інфраструктурних проєктах, як по їх списку, так і по тому, як їх реалізувати. Ми бачимо збільшення присутності Банку національної економіки (BGK) Польщі в Україні, ми вже направили на ратифікацію угоду (про статус BGK в Україні, – ред.). Ми бачимо, як вони працюють, які програми розвивають і як це може допомогти Україні. Є багато різних проєктів від польського уряду, і тому це пріоритет для всіх моїх співрозмовників.

Я обговорював з польськими партнерами питання допомоги в межах НАТО, зокрема функціонування Центру НАТО-Україна в Бидгощі тощо. Ми також звернули увагу на підготовку Міжнародної конференції з питань відновлення України (URC 2026, – ред.), про те, як її наповнити змістом. З польськими колегами я обговорив багато практичних речей. Ми націлені на те, щоб закласти як політичний, так й реальний фундамент, зокрема в інфраструктурних питаннях. Це наш пріоритет, це номер один на додаток до всеосяжної підтримки Польщі, за яку ми безмежно вдячні. 

– В українсько-польських відносинах найгарячішими питаннями є складна історія й економіка. У Польщі доволі часто говорять про необхідність обмеження імпорту з України окремих нових видів товарів. Яка ваша думка з цього приводу?

– Насамперед треба пам’ятати, що польський експорт в Україну більше ніж удвічі більший за український експорт до Польщі. Всесвіт українсько-польської торгівлі надзвичайно багатий. Там є багато різних чутливих питань. І ми сьогодні теж обговорювали, яким чином їх врегулювати. У першу чергу, ми повинні це робити через розмови і взаєморозуміння, ще до того, як це набуває політичного забарвлення. Ми готові до таких розмов як в межах міжурядової комісії, так і в ad hoc-форматах (щодо окремих питань, – ред.). Ми бачимо налаштованість на цю роботу. Якими б чутливими не були торгівельні питання, їх можна врегулювати. Це мій досвід, і я впевнений, що так і буде.

Питання історії – це тема для окремих розмов. Я вважаю, що яким би складним не було це питанням, ми повинні концентруватися на кроках, які наближають нас до спільного розуміння і хорошого добросусідства, максимально братерських відносин. Для мене це важлива особиста тема. Я вважаю, що належним чином артикулюючи це питання і співпрацюючи, наприклад, у питаннях ексгумацій, ми знайдемо шлях до того, що це перестане сприйматися як проблема у відносинах між нашими суспільствами.

Юрій Банахевич, Варшава

Фото автора



Source link

author avatar
Вербицька Оксана Дизайн

Залишити коментар