В українській медицині досі співіснують два світи — цифровий та паперовий. З одного боку, вже вісім років працює електронна система охорони здоров’я (eHealth): у ній зареєстровано понад 34 млн пацієнтів, нею щодня користуються більше 400 тис. медичних працівників, а в сховищах системи зберігається близько 5 млрд медичних записів.
Частина довідок також переїхала в цифру. Наприклад, тимчасову непрацездатність, вагітність або народження дитини лікар оформлює як електронний висновок, який підписується КЕП і зберігається в центральній базі. На його основі автоматично формується електронний лікарняний у реєстрі Пенсійного фонду, роботодавець бачить його онлайн, а пацієнту приходить SMS-повідомлення.
Але подекуди бюрократичні квести нікуди не зникли.
За даними опитування ветеранів у застосунку Дія, 21,2% респондентів зазначили, що найчастіше отримують державну допомогу саме в медицині та реабілітації. При цьому 29,8% назвали головною перешкодою для її отримання черги та надмірну бюрократію, а 16,1% — необхідність збирати довідки з різних установ.
Вирішити проблему хоча б із тяганиною навколо документів намагаються цифрові сервіси. Наймасовіший із них — Helsi, що інтегрований з eHealth напряму. У застосунку є медкарта, е-рецепти, нагадування про ліки, а також розділ Медичні документи, куди пацієнт може сам завантажити результати аналізів, висновки, довідки чи старі паперові декларації.
Аж ось у серпні 2025 року інженер-програміст Микита Самоваров випускає власний застосунок Медотека з функціями розпізнавання довідок за допомогою ШІ та впорядкування їх за типами. Звучить зручно, але постає питання: навіщо на фоні Helsi потрібен іще один окремий додаток і наскільки безпечно довіряти йому власні медичні дані? Про все це ми запитали у Микити особисто.
Микито, як зародився ваш стартап? Чому ви вибрали саме медичну тематику?
Останні декілька років (пандемія та повномасштабна війна) принесли українцям додатковий стрес. У моєму випадку він позначився на здоров’ї, що зумовило походи до лікарів, різні обстеження, аналізи та появу купи медичних документів. Ускладнювалося все тим, що я перебував то у Києві, то у Львові.
Переважно я відвідую приватні медичні заклади через швидкість надання послуг та якість, державні — лише за рідкісних випадків, як-от специфічні процедури. І певної миті я зіткнувся з проблемою, що приватні клініки не обмінюються між собою документами своїх пацієнтів, і через це люди мають самі приносити папки з усією медичною історією.
Особисто я часто забував брати із собою певні документи, що провокувало у мене стрес. Та саме відбувалося, коли я намагався знайти аналізи на електронній пошті чи торішнє фото УЗД у заповненій галереї телефона. Саме ці незручності вкупі з наявністю технічної освіти та практичного досвіду в ІТ спонукали мене шукати способи вирішення проблеми.
Як би ви описали Медотеку для пересічного користувача? Що вміє ваш застосунок?
Медотека — це мобільний застосунок для медичних документів, такий собі «гаманець довідок», куди можна додати всі ваші медичні документи — прийоми у лікарів, медичні аналізи, УЗД, висновки МРТ/КТ тощо. Таким чином усі довідки зберігатимуться у смартфоні.
Застосунок уміє розшифровувати друкований текст і перетворювати його в уніфікований текстовий формат, що відображається в інтерфейсі. Є функція швидкого і зручного пошуку документів через фільтри або ключові слова, а також офлайн-режим для завантажених раніше документів. Документи в застосунок додають самі користувачі у форматі PDF/фото або вручну через кастомізовані поля для заповнення даних.
Не секрет, що можливість вносити медичні документи є й у популярному серед українців сервісі Helsi. Чим вирізняється Медотека на тлі конкурента?
Коли ми досліджували ринок десь рік тому, у Helsi був досить обмежений функціонал у цьому напрямку. Так, дійсно з того часу конкурент поліпшив свій застосунок: тепер там можна додавати файли, фотографії, також трохи покращився пошук. Та все ж керування медичними документами для Helsi так і не стало першочерговою проблемою для вирішення. Це можна легко підтвердити, попросивши пересічну людину знайти, де у Helsi розташовані медичні документи.
Натомість у Медотеки керування медичними документами є головною функцією. Увесь функціонал спроєктований так, щоб їх було зручно додавати, змінювати, видаляти і пересилати рідним або лікарям. А головна фішка застосунку — це автоматичне розшифрування вмісту документів за допомогою штучного інтелекту.
Як Медотека та ШІ в ній працюють зсередини — це власні напрацювання чи інтеграція зі сторонніми сервісами?
Сам застосунок написаний на React Native, а серверний код — через GCP i Python.
Щодо ШІ, задля безпеки й анонімності особистих даних користувачів ми використовуємо вже готовий функціонал від GCP Google Gemini, який гарантує, що модель не буде тренуватися на даних їхніх клієнтів. У Медотеці ШІ дає змогу не просто тримати документи, як-от сервіси Google Drive чи галерея телефону, а мати текстову копію вмісту, яку можна редагувати і надсилати у разі потреби у форматі тексту чи PDF.
Медична інформація потребує приватності. Які механізми безпеки використовує ваш застосунок?
Оскільки інформація про здоров’я відноситься до чутливих даних, розробники Медотеки не можуть переглядати вміст документів пацієнтів. Усі довідки, які завантажуються в застосунок, зашифровані особистим приватним ключем, який доступний тільки власнику облікового запису Медотеки.
Окремо був залучений незалежний спеціаліст по кібербезпеці, який провів pentest report (документ із підсумками так званого «тесту на проникнення» — ред.) і виявив вразливі місця, які були вирішені до офіційного релізу застосунку.
Як саме працює система ключів?
Для того, щоб зареєструватися, людина вводить свій телефон і створює складний пароль. Приватний ключ створюється автоматично і теж показується користувачу. Копії документів на сервері зашифровані приватними ключами пацієнтів, тому розробники не мають до них доступу. Вони зберігаються там, щоб пацієнти могли мати Медотеку на декількох пристроях і не переживали у разі втрати одного пристрою — дані синхронізуються.
Як ви організували процес створення Медотеки? Скільки людей були долучені до розробки?
Спершу я хотів реалізувати все власноруч, але підрахував, що це зайняло б щонайменше два роки. Тому для пришвидшення роботи залучив спеціаліста, який створив застосунок для iOS i Android. Паралельно я сам проводив попередні дослідження ринку і запитів майбутніх користувачів, розробив дизайн, написав і підтримую сервери (серце застосунку).
За отриману базу знань я вдячний Українському Католицькому Університету: там ми вчили не лише прикладні курси з програмування, а й дотичні до них — наприклад, основи дизайну чи підприємництва. Також команді Медотеки пощастило стати учасником акселераційної програми Science2Business для стартапів та успішно її завершити. Окрім великої бази нетворкінгу, ми змогли зрозуміти краще і проблему, яку ми вирішуємо, і рішення, яке пропонуємо.
Як і хто тестував Медотеку перед релізом?
Тестування проводилося серед усіх попередньо зацікавлених осіб на обидві екосистеми — Android i iOS. Упродовж року перед офіційним запуском ми провели три ітерації: під час кожної з них додавали все більше зацікавлених людей, слухали їх відгуки і відповідно покращували застосунок. Це забезпечило оперативну появу Медотеки на обох платформах.
Зазначу також, що після програми Science2Business кейс Медотеки був розібраний студентами service.so. Їхні пропозиції значно покращили застосунок: ми змогли доопрацювати інтерфейс та логіку застосунку через додаткові UX дослідження.
Як розвиватимуться функціонал і бізнес-модель Медотеки надалі? Це назавжди безплатний продукт, freemium-модель із платними функціями, чи ви більше дивитеся в бік B2B-рішення для клінік?
Загалом застосунок уже має основу для повної роботи, але ми ще плануємо зробити підписки, які будуть відрізнятися максимальною кількістю доданих документів. Плюс безкоштовна підписка для того, щоб усі охочі могли спробувати застосунок.
Наразі я залучив спеціалістів з маркетингу, які допомагають мені розповісти про Медотеку українцям. Ми також плануємо співпрацю з іншими медичними закладами, в ідеалі — навіть додати можливість автоматично додавати документи замість пацієнтів.
Хто є цільовою аудиторією Медотеки? Кому ви б порадили її встановити?
Всім, хто піклується про власний стан або здоров’я своїх близьких (дітей, батьків тощо). Застосунок справді економить час і знімає залежність від клінік, лабораторій, центрів — користувачеві більше не треба непокоїтися, внесли там його дані чи ні. А отже, стресу буде менше і на прийомі у лікаря, і в житті загалом.
