04.12.2025

Вербицька Оксана

Олена Нусінова в інтерв’ю РБК-Україна про корпоративне управління та комплаєнс у бізнесі


Про те, які внутрішні системи та процеси допомагають українському бізнесу залишатися стійким у воєнних умовах, розповіла РБК-Україна експерт з корпоративного управління та комплаєнсу Олена Нусінова.

Під час війни в Україні бізнес працює під безпрецедентним тиском – від безпекових ризиків до кадрових втрат. Компаніям доводиться одночасно підвищувати прозорість, посилювати контроль і впроваджувати міжнародні стандарти.

Чому корпоративне управління, комплаєнс і управління ризиками стали ключовими елементами стійкості та розвитку бізнесу – пояснила в інтерв’ю Олена Нусінова, Д.Е.Н. MBA, DBA, експерт з корпоративного управління та комплаєнсу.

– Пані Олено, сьогодні тема комплаєнсу, корпоративного управління та управління ризиками є однією з найактуальніших для українського бізнесу. Чому ці три напрями такі критичні саме зараз?

– Насправді все, що ви сказали, – це дійсно три стовпи. Корпоративне управління – це скелет компанії. Саме воно відповідає за взаємини з акціонерами, менеджментом, за розподіл повноважень, за інвестиційну привабливість. Якщо корпоративне управління слабке, компанія виглядає непрозорою і неінвестиційно привабливою.

Управління ризиками – це нервова система. Вона відповідає за запобігання фінансовим, операційним, юридичним та іншим ризикам, з якими може стикатися компанія, та виробляє правила, що допомагають їх нівелювати.

Комплаєнс, на мою думку, – це імунна система. Він забезпечує чіткість процедур, політик, процесів, спрямованих на зменшення ризиків та зміцнення корпоративного управління. Це той фундамент, завдяки якому компанія отримує стійкість і прозорість у бізнес-середовищі.

– Як війна вплинула на підходи до цих функцій у компаніях? Чи можете навести конкретні приклади змін?

– Безперечно, війна суттєво вплинула. Компанії переглянули свої процедури – систему ризиків, комплаєнс, реагування, корпоративне управління. Ці чотири роки стали часом гнучкості та переосмислення того, як взагалі може працювати бізнес у воєнний час.

Можу навести конкретний приклад. Одна компанія з Дніпра, що виробляє будівельні матеріали, розробила чітку стратегію реагування та ідентифікувала ризики можливих “прильотів”. Коли небезпека справді настала, вони змогли за два дні перемістити виробництво в інше безпечне місце в межах області – і налагодили роботу так, що простій був мінімальний.

Це показує, що ефективне управління ризиками, прив’язане до військових факторів, реально працює.

Олена Нусінова: Комплаєнс, корпоративне управління та управління ризиками – три стовпи стійкого бізнесу в УкраїніВійна змусила переосмислити підходи до управління бізнесом, – Олена Нусінова (фото: пресслужба)

– Чи можете навести приклад комплексного підходу до запобігання правопорушенням, у якому взаємодіяли корпоративне управління, комплаєнс та управління ризиками?

– Так, один з класичних прикладів – зовнішні закупівлі. Корпоративне управління на рівні борду затвердило програму з нульовою толерантністю до корупції, визначило стратегію та створило підрозділи комплаєнсу й управління ризиками.

Управління ризиками проаналізувало слабкі місця в закупівлях, ідентифікувало зони можливих корупційних факторів і недоліків. Потім ці напрацювання передали до комплаєнсу.

Комплаєнс розробив конкретні процедури, а операційний менеджмент упровадив їх у роботу. Контроль за всім процесом залишився на рівні корпоративного управління. Це приклад злагодженої роботи всіх трьох структур.

– Які базові інструменти зазвичай використовуються в комплаєнсі?

– Це політики, процедури, стандарти. Є стандарти управління ризиками, стандарти комплаєнсу. Є програмні продукти, але важливо, щоб це не було “для галочки”, а справді працювало. Важливо не просто пройти сертифікацію, а відповідати стандартам щодня у своїй роботі.

– Як впливає впровадження міжнародних стандартів ISO 31000, COSO, ISO 37301 на український бізнес? Це формальність чи реальна практика?

– Я вважаю, що впровадження стандартів – це не лише отримання сертифіката. Стандарти містять методологію, методи впровадження, але головне – наскільки компанія слідує їм у щоденній діяльності.

Потрібно не тільки впроваджувати стандарти, а й реалізовувати базові речі:

  • “червоні маячки”,
  • політику інформування,
  • whistleblowing policy,
  • регулярні тренінги,
  • підвищення кваліфікації,
  • обізнаність всередині компанії.

Це дає реальні результати. Якщо компанія не пройшла сертифікацію з першого разу – це не вирок. Це означає, що треба переглянути процеси, виправити слабкі місця, зробити доробки. Не всі компанії проходять сертифікацію з першого разу – і це нормально.

– Які головні виклики стоять перед українськими компаніями, що прагнуть впровадити ефективні системи корпоративного управління, управління ризиками та комплаєнсу?

– По-перше, це культура зверху. Якщо менеджмент не розуміє, навіщо потрібні прозорі рішення, управління ризиками та комплаєнс, і вважає це “роздуттям бюджету”, система не запрацює.

По-друге, кадровий ліміт. Україна зіткнулася з величезним відтоком кадрів, мобілізацією – спеціалістів стало критично мало. Ідея, що одна-дві людини можуть “закрити” комплаєнс, ризики й корпоративне управління, – утопія. Неможливо очікувати результатів, якщо на цю сферу не виділяється достатньо ресурсів.

По-третє, просвітництво. Потрібно навчатися, підвищувати кваліфікацію, впроваджувати міжнародні стандарти, щоб підвищувати інвестиційну привабливість українських компаній.

– Чи варто українським компаніям залучати іноземних фахівців для навчання, чи нашого ринку достатньо?

– Я вважаю, що в нас достатньо власних сильних фахівців. Україна вже понад 30 років працює в площині корпоративного управління, частково комплаєнсу та управління ризиками.

У нас є великий масив напрацювань, особливо в акціонерних товариствах, де це вимога для ефективного функціонування. Тому український ринок може забезпечити якісний рівень експертизи.

Олена Нусінова: Комплаєнс, корпоративне управління та управління ризиками – три стовпи стійкого бізнесу в Україні

Олена Нусінова назвала ключові виклики перед компаніями, які прагнуть впровадити ефективні системи управління бізнесом (фото: пресслужба)

– Які поради ви б дали компаніям, які лише починають або хочуть посилити свої системи?

  • Підтримка згори – усвідомлення менеджментом, що комплаєнс і корпоративне управління важливі.
  • Ідентифікація поточної ситуації: де ми зараз і куди рухаємося.
  • Ризикоорієнтований підхід.
  • Розбудова команди.
  • Стратегія покращення системи та посилення відповідальності.

Комплаєнс, корпоративне управління та управління ризиками сьогодні – це не формальність.

Це основа стійкого й відповідального бізнесу в Україні. Їхня інтеграція дозволяє компаніям не лише захищатися у кризові часи, а й відкривати нові можливості для розвитку.

.



Source link

author avatar
Вербицька Оксана Дизайн

Залишити коментар