24.12.2025

Вербицька Оксана

Дідухи й солом’яні павуки з Підвисокого: інтерв’ю з майстринею Наталею Юрченко



У степовому селі Підвисоке на Кіровоградщині майстриня Наталя Юрченко вже четвертий рік засіває частину батьківського городу пшеницею та житом, аби з колосків творити дідухи й солом’яні павуки. Узимку вона навчає дітей і дорослих плести обереги, а влітку доглядає свою маленьку «плантацію». Нині Наталя – одна з майстринь, з якою співпрацює проєкт «Баба Єлька».

Команда “Баби Єльки” та Першої електронної газети поговорили з нею про те, як почалося її захоплення солом’яним ремеслом, де вона черпає натхнення, що для неї означає рідне село й які мрії носить у серці.

Створенню першого дідуха посприяла доволі кумедна ситуація, пригадує пані Наталя. Розповідає, що чотири року тому на задньому дворі батьківського подвір`я висходила пшениця, зернами якої раніше годували свійських тварин. Оскільки жінка вже близько 13 років працює вихователем в дитячому садочку, то їй прийшла на думку ідея зібрати з цієї пшениці букет для етнографічного куточку в садку.

“Про дідухи я раніше тільки чула. Пошукала в інтернеті більше інформації про цей оберіг. Передивилася всі майстер-класи, які тільки потрапляли на очі, й набравши потрібний масив інформації, спробувала зробити самостійно, оскільки було багато матеріалу й необхідно було його якось реалізувати. Перші дідухи в мене були з пшениці і з косариків, це такі польові квіти, які ростуть обабіч поля. Зараз, дивлячись на свої перші вироби, я розумію, що вони були недосконалими, кривими трошки, а я ж ще їх людям дарувала, в садочок приносила, ці дідухи мені тоді здавалися найкрасивішими, навіть уявляла себе майстром”, – сміється Наталя.

Створення дідухів сподобалося жінці. Вона пригадує, як її зачарували шелест пшениці та м’який, заспокійливий аромат сіна – усе, що було їй близьким в дитинстві.

“Я родом із села, і ці запахи й відчуття завжди були поруч. Плетіння дідухів, мабуть, якраз через це розслабляє й дозволяє забути про всі можливі негаразди. В роботі згадуються й безперестанку крутяться в голові найкращі моменти дитинства, які я пов’язую зі своєю бабусею. Вона жила поряд з полем й лісом, була дитиною війни й усе життя трудилася на полі ланковою, бо мала лише чотири класи освіти. Дитиною я обожнювала крутитися біля неї, коли вона працювала на землі”, – каже Наталя.

IMG 20251208 134530 705

Наступного року Наталя цілеспрямовано засіяла клаптик батьківського городу різними злаковими культурами, а з часом жінка почала цікавитися, що ще можна створювати з соломи й сіна, таким чином почала плести й павуки.

IMG 2163b9ee44985499a8a6b171e0dc7481 V

 

Майстриня пояснює, що для створення дідуха використовує злакові культури – пшеницю, жито та овес. Пшеницю й овес можна сіяти навесні, а жито – лише восени. Зерну дає дорости до певного етапу. Частину дідухів робить із вистиглого колосся, яке вже нахилило «голівки» – саме такі вважають справжніми, подібними до тих, що наші предки заносили до хати. У традиції важливо, аби колос мав зріле зерно, яке згодом можна знову засіяти в землю – це знак добробуту. У сучасних дідухах майстрині збирають колосся на різних стадіях: трапляються й «зелені» дідухи – з нестиглого колосся без насінини, але з них, за словами Наталі, виходять дуже ефектні букети.

Заготівлю для подальшого створення дідухів майстриня робить так: пшеницю зрізає й підвішує «догори голівками» на вулиці, щоб під час сушіння колоски залишалися рівними. Якщо сушити інакше, вони опускаються й стають незручними в роботі. Такий принцип підходить для всіх злаків.

IMG 20251208 134500 835

Важливо також берегти снопики від прямих сонячних променів. Коли колосся повністю висихає, майстриня обриває листочки, рівно обрізає стебла й обмежує доступ для можливих шкідників. Уже в листопаді вона починає складати самі композиції дідухів: на один виріб іде приблизно година.

Для солом’яних павуків потрібна саме житня солома. Тут теж важливо дочекатися стиглості жита. Частину посіву майстриня зрізає ще зеленою, а іншій дає повністю визріти. Дозріле жито очищує: відділяє колоски, щоб мати зерно для посіву наступного року, а із соломи зрізає міжвузля, щоб отримати порожнисті трубочки, крізь які легко протягувати нитку. Соломинки нарізає різної довжини, а щоб під час цього процесу солома не тріскалася, її попередньо замочує у воді – так вона «напарюється», очищується й набуває приємного блиску.

“Коли вся підготовка завершена, можна сідати до роботи над павуками”, – додає Наталя.

Льон для своїх виробів майстриня зрізає темно-зеленим, коли він досягає максимального росту. Так само підвішує, сушить, а перед роботою кожну гілочку ретельно очищає від дрібного листя, залишаючи лише коробочки льону. Окрім цього, свої вироби Наталя прикрашає квітками безсмертника, які збирає разом з татом на березі Синюхи.

IMG 20250625 131914

З часом бажання розвиватися й передавати свої знання іншим привело Наталю до команди етнографічного проєкту “Баба Єлька”, які роками досліджують локальну культуру та традиції Кропивниччини.

“За “Бабою Єлькою” я стежила в соцмережах ще з початку її заснування. Близько року тому прийшла до дівчат із команди й запитала, чи можу бути для них корисною. І, як виявилося, я взагалі можу багато чого, – додає з усмішкою Наталя. – Спочатку я плела свої вироби для “Баби Єльки”, а команда їх реалізовувала. Саме в Етнолабораторії “Баба Єлька” я почала не лише створювати дідухи й павуки, які могли придбати всі охочі, а й навчати цьому дітей та дорослих, які приходять в цей простір на тематичні майстер-класи”, – розповідає Наталя.

IMG 20251127 231441 863

 

IMG 20251113 161247765 HDR

Що таке дідух чи різдвяний павук та які вірування з ними пов`язані, людям, які вперше чують про такі різдвяні обереги, Наталя пояснює так:

“Дідух ставлять в будинку на Різдво, як ознаку того, що ми пам’ятаємо наших пращурів, родину, від якої ми пішли. Павук же це зовсім інше, це оберіг для будинку, кажуть, що в ньому заплутується погана енергія, коли хтось переступає його поріг з поганими думками, заздрістю. Дідух після свята треба спалити, але перед цим обов’язково обмолотити зерно, як я вже казала раніше, для майбутнього посіву, а спалити лише солому,  щоб очистити дім, відпустити душі предків і «запустити» новий цикл життя. Павука має очікувати така ж доля, аби розвіяти ту негативну енергію, яка в ньому накопичилася”.

IMG 20251217 194224 092 (1)

Майстриня зауважує, що через велику кількість ручної роботи такі вироби не можуть коштувати дешево, до того ж обрані для дому гарні й пишні композиції шкода позбуватися, тому здебільшого один дідух чи павук служить власникам окрасою будинку не одне Різдво.

«Мені дуже важливо, що на майстер-класи приходять діти, вчаться, хочуть робити щось власними руками й отримують від цього задоволення.

Можливо, колись хтось із них продовжить цю традицію – навчить когось або сплете дідуха чи павука собі чи батькам. Це вже буде маленький, але дуже важливий внесок у її збереження», – підсумовує Наталя.

photo 2025 12 23 14 43 31

photo 2025 12 23 14 43 35

IMG 20251204 115836491 HDR

Нині майстриня не лише плете дідухи та солом’яних павуків. Вона шиє для «Баби Єльки» фартухи, плете бісерні прикраси, створює гамани й спідниці, а ще реставрує старовинні рушники та килими. У планах Наталі – відновити роботу ткацьких верстатів (один з яких привезений з експедиції проєкту «Баба Єлька» у село Димине, а інший – передала на зберігання та реставрацію кропивничанка Людгарда Рядненко).

Її вміння стають дедалі затребуванішими: Наталя проводить майстер-класи не лише в межах проєктів «Баби Єльки», а й за запитом різних партнерських ініціатив, як-от громадська організація «Спільна дія» та її «Різдвяна творча майстерня», ініційована Вікторією Березкіною. До майстрині звертається також місцевий бізнес, який прагне розвивати традиційну культуру та залучати до цього своїх відвідувачів , наприклад ресторан «Familia Garden».

IMG 20251214 195043 368

Майстер-класи, які Наталя проводить у Кропивницькому, відбуваються в межах проєкту «Сто експедицій Баби Єльки. Етнографічне обличчя Кропивниччини”», який громадська організація «Баба Єлька» реалізує за підтримки Фонду «Аскольд і Дір», що адмініструється ІСАР Єднання в межах проєкту «Сильне громадянське суспільство України – рушій реформ і демократії» за фінансування Норвегії та Швеції.

Нагадаємо, нове життя старовинних орнаментів: як на Кіровоградщині відновлюють вибійкарство

Читайте також: “Створювати продукт, якого досі не існувало”: інтервʼю з кропивницькою режисеркою Катериною Мурованою

 





Source link

author avatar
Вербицька Оксана Дизайн

Залишити коментар