Одеська енергосистема готова до зими на 100%, якщо не буде нових російських обстрілів, каже гендиректор “ДТЕК Одеські електромережі” Дмитро Григор’єв. В інтерв’ю Суспільному він розповів про підготовку мереж до опалювального сезону, виклики четвертої воєнної зими та поради одеситам, як допомогти енергосистемі.
Що входить у зону відповідальності ДТЕК Одеські електромережі
Російська армія продовжує розвідку та атаки на українську енергосистему, в тому числі по Одещині. Яка зараз ситуація зі світлом і яка зона відповідальності ДТЕК?
Почнімо з зони відповідальності. “ДТЕК Одеські електромережі” – це оператор системи розподілу в Одеській області. Наше завдання, щоб струм добігав від великих підстанцій НЕК “Укренерго” до домівок наших клієнтів, установ, підприємств. У нас один мільйон побутових клієнтів, майже 40 тисяч бізнес-клієнтів. До наших мереж приєднані, окрім побутових клієнтів, ще і водоканали, тепломережі, лікарні, тобто вся критична інфраструктура.
Ми відповідаємо за якість і надійність електропостачання для всіх клієнтів. Займаємось обліком електричної енергії, розбудовою і ремонтом нашої мережі, диспетчеризацією.
Дмитро Григор’єв. Суспільне Одеса
Щодо ситуації на Одещині, то дійсно за два тижні ворог вже декілька разів обстрілював енергетичну інфраструктуру. Були влучання по наших об’єктах. Це не перший раз з початку повномасштабного вторгнення. Якщо з початку місяця ми обліковуємо знеструмлення внаслідок ворожих атак 470 тисяч клієнтів, то сьогодні вони всі зі світлом. Є декілька ділянок, де в нас складна ситуація, але ремонтні роботи продовжуються.
Я дуже хотів би подякувати всім, хто долучався до аварійно-відновлювальних робіт, щоб повернути світло. Хто працював з рятувальниками, військовими, з державними органами влади, з органами місцевого самоврядування.
Чи бачите ви зміни в тому, як росіяни обирають масштаби об’єктів, по яких бити?
З розумінням, що ворог теж розумніше, то можливо і змінюється тактика, але ми не є фахівцями в військовій тактиці. Є розуміння чітке, що ворог продовжує енергетичний геноцид, геноцид українського народу. Ми робимо все для того, щоб наша мережа працювала справно, якщо є влучання. Наше завдання — дуже швидко це відремонтувати й повернути всім нашим клієнтам світло.
Підготовка до зими на Одещині: ремонти, інвестиції й аварійний запас
Опалювальний сезон – це завжди виклик. Як іде підготовка, чи є необхідні запаси матеріалів?
Кожного року ми затверджуємо ремонтні та інвестиційні програми з Міністерством енергетики, національним регулятором для того, щоб ще до закінчення попереднього опалювального сезону готуватися до наступного і ці плани виконуємо. На сьогоднішній день ми вже основні пункти наших програм виконали в повному обсязі, тобто ми підготували мережі до зими.
Відремонтовано дві тисячі кілометрів повітряних ліній електропередачі. Для уяви це відстань, як від Одеси до Мюнхена, якщо рухатися автомобілем. Ми розчистили 1700 кілометрів трас повітряних ліній від гілля та сухостою, оновили майже 800 енергетичних об’єктів, встановили 45 тисяч розумних лічильників. І все це по програмах, які затверджені, і ми виконуємо їх в повному обсязі за кошт компанії.
На виконання ремонтної програми та інвестиційної в цьому році ми витрачаємо 1,5 мільярда гривень для того, щоб придбати обладнання, виконати роботу, відремонтувати, розчистити, полагодити.
Щодо аварійного запасу. Є затверджений рівень аварійного запасу, туди входять матеріали і обладнання, яке найчастіше використовується під час аварійно-відновлювальних робіт. Цей обсяг у номенклатурі складається близько 25 тисяч одиниць різноманітного обладнання та матеріалів на загальну суму 20 мільйонів гривень. Але в цьому році ми вже вп’яте поповнюємо цей аварійний запас, тому що виконуємо дуже часто аварійні роботи і у зв’язку з воєнними подіями, і у зв’язку з негодами.
На аварійно-відновлювальні роботи в цьому році, на сьогоднішній день, ми витратили майже 100 мільйонів гривень.
Зараз навіть урядовці кажуть, що ця зима може стати однією з найскладніших для України. Що ви думаєте з цього приводу?
Взагалі ми не займаємось прогнозуванням, ми займаємось виконанням своєї роботи. Разом з колегами з міністерства, за допомогою місцевої та державної влади, ми робимо все для того, щоб наше обладнання працювало справно, у всіх клієнтів було світло, і ми готові реагувати на будь-які виклики з врахуванням того досвіду, що дійсно це вже четверта воєнна зима. Будуть виклики, будемо реагувати. Колектив є, він працює, фахівці на своєму місці, і 24 на 7 виконують свої обов’язки.
Наскільки ви готові до нового опалювального сезону, можливо, у відсотках?
Якщо не буде нових обстрілів, то ми готові до проходження опалювального сезону без відключень на 100%.
Чи їздять енергетики з Одещини на допомогу в прифронтові регіони?
Їздять, не тільки в прифронтові. З розумінням, що з початку повномасштабного вторгнення ми вже працювали на Київщині, Донеччині, Львівщині, Івано-Франківщині, Вінниччині, Миколаївщині, Херсонщині. Допомагали колегам, коли в нас є можливість надати допомогу, а ця допомога потрібна, то обов’язково ми відкликаємось і їдемо.
Для прикладу роботи в тяжких умовах я хочу згадати подію, яка відбулася ще навесні. Херсонська адміністрація звернулася до нас про допомогу. Наші 26 енергетиків декілька тижнів відпрацювали в зоні бойових дій під постійними обстрілами. По коліно в багнюці будували лінію електропередачі для того, щоб відновити в місті Херсон для двох тисяч людей електропостачання та водопостачання. Тяжка праця, постійно під ворожими обстрілами. Хлопці працювали в бронезахисті. Ті, хто монтував лінію, працював на висоті 11-го поверху, спеціальна техніка теж застрягала і військові допомагали її тягати, але зробили так, щоб на Великдень у мешканців Херсона була ця послуга.
Що з кадрами? Чи є дефіцит енергетиків, фахівців? Яким чином намагаєтесь утримати співробітників?
Дійсно, в суспільстві така проблема є, але я хотів би сказати, що на сьогодні в нас на підприємстві працює 3,5 тисячі людей. Це майже постійний колектив, який фаховий, який має вже досвід. Такого гострого дефіциту кадрів немає, але з розумінням, що цим питанням потрібно постійно займатися, я як адміністрація кожного дня про це піклуюсь.
Окрім своєчасної виплати заробітної плати, ми робимо так, щоб люди відчували соціальну відповідальність компанії. Всі наші працівники заброньовані, тому що ми належимо до підприємства критичної інфраструктури. Окрім цього, всі долучені до програм добровільного медичного страхування. На випадок захворювання або поранення вони отримують від компанії допомогу.
Ми постійно займаємось тим, щоби наші працівники не відчували не тільки фізичної, а ще й психологічної втоми. Втоми від постійної роботи над ліквідацією наслідків або негод, або військових дій. Разом з профспілкою, молодіжним рухом, в нас існують програми підтримки психологічного клімату в колективі. І різні змагання, і різні екскурсії.
Ми обов’язково робимо так, щоб люди навчалися. Навчати не тільки фаховим речам, але й елементарним, які в змозі, наприклад, комусь врятувати життя. Запрошуємо військових медиків, проводимо навчання щодо дій персоналу при критичних ситуаціях.
З розумінням, що багато наших фахівців, а сьогодні в нас на фронті 137 співробітників, з якими ми постійно спілкуємось.
На жаль, 25 наших співробітників поранено, троє зникли безвісті і п’ятеро загинули».
Але люди повертаються з війни і їх теж потрібно зустріти. Зробити так, щоб вони пройшли реабілітацію від військової служби до умовно-мирного життя. Можливо, хтось із повернувшихся не в змозі виконувати свої обов’язки після поранень, які вони виконували до мобілізації. І ми перенавчаємо людей.
Графіки відключень: коли й за чиєю командою їх увімкнуть
Чи будуть якісь зміни в цьому сезоні щодо графіків можливих відключень?
Варто знати, що з минулого опалювального сезону інструкція, яка затверджена Міненерго і регулятором, вона не змінилася. Графіки складені, вони розміщені на нашому сайті, наразі вони не застосовуються. Вони будуть застосовані, якщо буде надана відповідна команда від НЕК “Укренерго”, яка розуміє комплексну ситуацію в енергосистемі, і ми будемо її виконувати.
Графіки є екстрені та стабілізаційні. Стабілізаційні — це ті графіки, які впроваджуються за командою НЕК “Укренерго”, коли ситуація має якусь протяжність і вона не погіршується і не поліпшується, потрібно зменшувати навантаження на енергосистему. Вони є на нашому сайті, їх можна подивитися хоч зараз, хоч вчора, хоч завтра, вони незмінні. Кожен клієнт зможе себе знайти.
Якщо ситуації якісь екстрені, аварійні, то НЕК “Укренерго” надає команду на екстрені графіки відключення, які теж складені.
Графіки існували до війни, вони існують під час війни, вони будуть існувати після війни, тому що вони складаються з єдиною метою. Це локалізація аварійних ситуацій, попередження розвитку аварії в енергетичній системі, підтримка життєздатності енергосистеми і соціально справедливе розподілення електричної енергії, яка в наявності в нашій енергосистемі.
Що б ви порекомендували одеситам? До чого готуватися?
У мене позиція — потрібно готуватися до будь-чого. І нехай це не знадобиться, ніж щось станеться і ви не готові. Ми розглядаємо будь-які ситуації і в напрямку негативу, і позитиву, але заздалегідь готуємо наші мережі до зими. І наше завдання, якщо не буде нових обстрілів, разом з колегами пройти взагалі зиму без відключення. На це витрачаються великі кошти, на це витрачаються великі сили нашого колективу. Ми постійно працюємо над тим, щоб наше обладнання працювало справно і у всіх завжди було світло.
Є рекомендації, які ми постійно даємо. У всіх різні умови, у всіх в наявності різні кошти. Ми будемо казати про те, чим кожен мешканець Одещини в змозі допомогти загалом енергосистемі.
Перше, це розумно споживати електричну енергію. З розумінням, що система потерпає від постійних обстрілів ворога, то є пікові навантаження. Взимку вони вранці і ввечері мають більш тривалий час. Тому саме зранку і ввечері споживати розумно електричною енергією. Не вмикати всі пристрої, які вам потрібні і не потрібні, одразу. Робити це по черзі.
Якщо є можливість перенести навантаження на ніч, це можливо зробити. Можливо, у когось є побутова техніка, яка має функції відкладеного пуску і вам байдуже, коли вона помиє ваш посуд або попере вашу білизну. Будь ласка, якщо є така можливість, перенести це навантаження після 23-ї години — і енергосистемі буде простіше проходити пікове навантаження, і ви отримаєте бажаний результат.
Якщо ви такої побутової техніки ще не маєте, а плануєте це купити, то обов’язково потрібно дивитися на клас енергоефективності цієї техніки. Якщо ви бачите там літеру “А”, а там ще й додаються до трьох “+”, то це саме енергоефективніша техніка. Вона менше споживає електричної енергії, результат той же, але споживання менше. Енергосистемі простіше, коли вона працює, а ви витрачаєте менше коштів.
Якщо ви хочете витрачати менше коштів, будь ласка, скористуйтеся тим, що дає держава. Встановіть собі розумний лічильник, який дозволяє розподіляти обсяг споживання електроенергії на денну зону і нічну, і в ніч ви будете споживати електроенергію вдвічі дешевше. Для цього потрібно звернутися до нас або до будь-якої фахової організації.
Саме головне, якщо десь в офісі або в оселі є ще лампи розжарювання, замініть їх на енергоефективні світлодіодні. Вони споживають в 10 разів менше, а ви отримуєте світло стільки ж.
Головне, щоб, роблячи те, про що ми зараз говоримо, всі розуміли, що про стан енергосистеми, про ситуації, які там трапляються, потрібно отримувати інформацію лише з офіційних джерел. Це офіційні джерела Міністерства енергетики, НЕК “Укренерго” і нашої компанії.
Які уроки ви особисто для себе винесли після того, що вже пройшли?
Давайте, на моєму прикладі, четвертий рік. Самий, можливо, тяжкий період — це початок повномасштабної війни і перші атаки по нашим об’єктам. Зараз, аналізуючи ситуацію, висновок у тому, що, по-перше, не було досвіду реакції на такі події, було певне нерозуміння того, що проходить. А зараз цей досвід вже є, і саме головне, що є досвід того, що потрібно аналізувати ситуацію і заздалегідь мати план дій на декілька кроків наперед. Навіть якщо це не станеться, то цей досвід ми можемо застосувати на інші ділянки мережі.
Ми постійно над цим працюємо, проводимо протиаварійні тренування, розігруємо різні сценарії і робимо так, щоб ми в змозі були реагувати на будь-які виклики. Раніше ми так не робили з розумінням, що був тривалий час мир, все будувалося під мирний час, всі ці тренування були формальністю. Зараз це проводиться в умовах, як би то кажуть, наближених до бойових. З розумінням, що це будь-яку годину може статися.
Чи була за ці роки якась атака, яка ввела вас у шок? Чи опускалися руки?
Знаєте, в мене така посада, що там не повинні руки опускатися, лише в одному випадку, коли ти вже без тями. Але з розумінням, скоріше за все, така ситуація була саме в перший день війни. От тоді було нерозуміння і нічого не знав, що робити.
Тоді ми збирали диспетчерів, грузили в автобус, відвозили на іншу локацію, розгортали перший раз віддалений диспетчерський пункт, з якого працювали півроку, для того, щоб керувати мережею. Але це було таке більш автоматична дія з точки зору зробити роботу персоналу безпечною.
Але таких ситуацій, скоріше за все, більше не було. Тому що всі розуміли, що ворог підступний, він може бити в саме болюче місце. І тут потрібно мати холодну голову для того, щоб своєчасно реагувати, організовувати роботу і відпрацьовувати на всі 100. Для того, щоб робити просту річ — повертати людям світло.
Чи була така ситуація, що вдарили по енергооб’єкту, і ви думали, що це нереально відновити?
Майже кожного разу. Але потім, коли починається робота, і через певний час ти бачиш попередні результати, ти розумієш, що все буде добре. І десь далеко-далеко така нотка паніки, вона зникає взагалі.
Майже кожного разу, коли приїжджаєш на наслідки обстрілу, ти бачиш і розумієш, що, скоріше за все, тут буде довго. Але потім все вирівнюється з розумінням, що є план, ми його вже проходили, це були такі первинні емоції. А все, що потім, це така проста системна робота над відновленням, яку вже дуже багато разів робили.
Читайте нас у Telegram, WhatsApp, Viber, Facebook та Instagram: головні новини Одеси та області
