Недобору по мобілізації немає, однак на фронті критична ситуація
В питаннях “бусифікації” суспільство часто озирається на владу, яка наче створила умови, коли за парканом ТЦК не діють закони. Втім, за словами нардепки від фракції “Європейська солідарність”, членкині комітету з нацбезпеки і оборони Ірини Фріз, питання не в законах, а в порядку їх виконання.
Чому працівники ТЦК не можуть ходити в балаклавах, коли будуть введені чіткі терміни служби і що буде з бронюванням і відстрочками з 1 листопада? На всі ці питання народна депутатка відповіла в бліцінтерв’ю “Телеграфу”.
“Не треба вимагати від ТЦК неможливого”
– Пані Ірино, наразі знову актуалізувалася тема, так званої, “бусифікації”. На комітеті з нацбезпеки і оборони розглядаються законодавчі механізми, щоб викорінити це явище? Чи на четвертому році повномасштабної війни держава в принципі не може діяти ніяк інакше, окрім як такими жорсткими методами?
– Я категорично заперечую формат “бусифікації” як єдиний можливий для того, щоб підняти показники мобілізації. Вважаю його шкідливим і таким, що створює загрози для самої мобілізації.
Чи потрібно щось ще додатково врегулювати на законодавчому рівні? За великим рахунком, якби була невідворотність покарання за порушення прав громадянина (чи представника ТЦК), тоді б ми з вами не мали цього каскаду відео з “бусифікацією”. Тому чи потрібно ще щось додатково врегулювати? Потрібно припинити “кришування” один одного, серед правоохоронних органів, в питаннях “бусифікації”. Потрібно не вимагати від ТЦК неможливого, а застосовувати на рівні держави зовсім інші механізми, які б сприяли покращенню мобілізації.
– Наприклад?
– В першу чергу, мотиваційний пакет, щоб люди, які є військовозобов’язаними, не тікали і не лякалися ТЦК, а йшли і самостійно записувалися до лав ЗСУ. І в цьому контексті потрібно також змінювати і інформаційну політику, яка мала б пропагувати як необхідний, гідний вчинок кожного громадянина – захист Батьківщини. Мобілізація через примус буде завжди завершуватись “бусифікацією”. Та все ж таки невідворотність покарання – перше, що могло б сприяти зниженню кількості випадків “бусифікації”.
Громадяни мають знати свої права. Не може до них підходити людина у військовій формі і, наприклад, в балаклаві. Тому що заборонено представникам ТЦК мати балаклави. Представникам ТЦК заборонено без супроводу поліції, без бодікамер підходити до громадян. Але чомусь ці бодікамери і досі використовуються не в повному обсязі. А це б допомогло і доводити, коли дуже часто той чи інший випадок “бусифікації” є фейковим і широко масштабується [ворогом].
Чи є провал по мобілізації
– Щодо показників мобілізації. Звісно, не прошу назвати конкретні цифри, але розкажіть, яка ситуація загалом? План виконується, чи маємо критичний недобір?
– Критичного недобору по показникам мобілізації немає. У нас є загострення на лінії бойового зіткнення, що супроводжується кількістю тих, хто може бути поранений і, відповідно, вибуває на лікування, а також кількістю загиблих, зниклих безвісти. Саме тому, той показник, який був, умовно в 2024 році, в 2025 році плюс-мінус зберігається (за різними даними близько 30 тисяч осіб на місяць, — Ред.). Але ми бачимо, що ситуація на фронті погіршується. Ворог навчився масштабувати засоби ураження в такій кількості, в якій дуже важко його стримувати. Тому в даному контексті, я думаю, варто покладатися не стільки на показники мобілізації, скільки на забезпечення Сил оборони всім необхідним.
Коли будуть терміни служби
– Впровадження чітких термінів служби. Багато про це говорять, і вже не перший рік. Ми в цьому напрямку взагалі хоч якось рухаємось?
– Ми на цьому напрямку, на жаль, зупинилися. І зупинила це влада. Було втрачено той час, який міг би це питання врегулювати. І втрачений він абсолютно бездарно з подачі влади. За умови введення термінів служби з кінця 2024 року (а ми в “ЄС” пропонували 36 місяців служби, з яких 18 під бойовими розпорядженнями), то як член комітету з Нацбезпеки, яка володіє цифрами, та кількість військових, яка б за таким механізмом могла б отримати право на звільнення, це не погіршило б нашу обороноздатність. Більше того, ми б мали можливість до лютого 2025 року підготувати необхідну кількість резерву, яка б стала на заміщення. На жаль, влада принципово заблокувала це питання. А це абсолютно хибний підхід. Українців не стільки лякає “бусифікація”, мобілізація ТЦК, скільки невизначеність. І ця невизначеність полягає у відсутності чітких термінів служби.
Зарплати військовим
– В першому читанні був прийнятий бюджет 2026. Там є підвищення зарплат для військових? На це є ресурси?
– Якщо ресурси не розбазарювати на марафони, кешбеки і дорожній фонд, а направити весь необхідний дохід для забезпечення наших захисників і захисниць, то такий ресурс є.
Але зараз, бюджет, який ми отримали від уряду, є катастрофічно ризикованим для нашої обороноздатності. Ключове міністерство –Міноборони, є не просто недофінансованим, а на 2026 рік закладені цифри його фінансування навіть менші, ніж ті, які були в 2025 році. Тобто, це єдине міністерство з усіх основних, яке на 2026 рік отримало менше фінансування, ніж мало в поточному році. І це є абсолютно неадекватною і безвідповідальною поведінкою з боку влади. Ворог не змінив своїх стратегічних і тактичних цілей і буде намагатися їх досягти. А недофінансування наших Сил оборони є ризиком для держави.
– Ваші колеги з комітету кажуть, що можемо підняти зарплати військовим за рахунок допомоги західних партнерів, яка буде залучатися з заморожених російських активів. Це взагалі реальний ресурс? На нього варто розраховувати?
– Збільшувати фінансування грошового забезпечення своїм захисникам потрібно за рахунок власних спроможностей, на які ти сто відсотків можеш розраховувати. Ділити шкуру невбитого ведмедя – це хибна практика, бо воно може бути, а може і не бути. Вже сьогодні влада і парламент мають показати, що в бюджеті на 2026 рік буде закладено більше грошового забезпечення для військовослужбовців, тому що заробітна плата військовослужбовця не мала індексації з коефіцієнтом на інфляцію. Піднімають зарплати всім із соціальної сфери. Я не кажу, що це не потрібно робити. Але на цьому фоні не піднімати заробітну плату військовослужбовцям, є злочином. Ще раз наголошую: якби не розбазарювали бюджетні кошти на кешбеки, дорожні фонди, то можливість підняти грошове забезпечення військовослужбовцям вже в наступному році існує.
– Але я так розумію, що ніхто не збирається відміняти ні телемарафон, ні видатки на дорожній фонд?
– Ні. Але були внесені відповідні правки [до бюджету]. На жаль, практично всі правки “ЄС” були відкинуті. Будемо зараз чекати, до чого дійде уряд в другому читанні з цим проєктом бюджету. І далі вже будемо визначатися, чи вартий він уваги і чи заслуговує на підтримку.
Бронювання по-новому
– За оцінками ваших колег, близько півтора мільйони чоловіків знаходяться у розшуку ТЦК. Ну, якщо, направду, півтора мільйона, стільки ж не потрібно армії. Чи дійсно ці цифри коректні? І якщо так, то чим це взагалі загрожує?
– Не знаю, хто озвучував ці цифри, але, за великим рахунком, подібні обсяги [розшуку ТЦК] випливли після того, як було злито реєстри. Відповідно, Міністерство оборони в базі “Оберіг” бачить ту кількість людей, яка не оновила свої військово-облікові дані. Чим порушила закон про військовий облік і має нести адміністративну відповідальність. У разі, якщо по такій кількості людей вже також зафіксовано порушення закону про мобілізацію, то це вже кримінальна відповідальність. Та я не думаю, що це саме такі обсяги.
– З 1 листопада змінюються підходи до бронювання та відстрочок. Тепер ТЦК цим не займатиметься, все буде все через “Резерв+” та ЦНАПи. Це якісний, ефективний крок? Чи можуть виникнути проблеми?
– Можуть виникнути проблеми, якщо персонал, який буде займатися адмініструванням відповідних відстрочок, буде непідготовлений або недостатньо фаховий.
Але чи потрібно в такий спосіб забирати від ТЦК бронювання та відстрочки? Так, потрібно. Я є прихильником того, щоб ТЦК було виведено із військового управління. Щоб це було виключно в цивільних адміністраціях. Коли цивільні б займалися реальним оповіщенням і питаннями мобілізації цивільних, то це не мало б того негативу, який, на жаль, лягає сьогодні на військових. А військові мали б приїжджати до навчальних центрів і там вже відбирати тих, хто придатний фізично і технічно для служби в ЗСУ.
Ми бачили, що ТЦК не справляється. Я про кілометрові черги в містах-мільйонниках, коли люди мали в певний термін вкластися для того, щоб оформити собі відстрочку. Це свідчить про те, що ТЦК не спроможні таку кількість людей пропускати через себе. Потрібно це було робити набагато раніше. Тоді б ми уникли суспільного невдоволення, і мали б менше навантаження на ТЦК, вони ж там теж не гумові. В перспективі це буде правильним рішенням. Подивимося на його результативність.
