03.11.2025

Вербицька Оксана

«Готовий плюнути в обличчя тому, хто скаже, що у взаємодії держави й українського miltech є корупція». Велике інтерв’ю зі співзасновником компанії Blue Bird, яка виробляє детектори дронів «Чуйка» і РЕБи «Грець»


Попри те, що miltech-компанія Blue Bird вийшла на ринок значно пізніше за багатьох своїх конкурентів — лише на початку 2024 року, вона вже представила дуже широкий асортимент продукції для української оборонки. Це все, починаючи від серії РЕБів на всі випадки життя до власних НРК, від FPV-дронів до наземних станцій ретрансляції та повітряних ретрансляторів. Окрім того, справжній резонанс вона створила своїм детектором дронів «Чуйка», який набув неабиякої популярності у військових, ставши значно технологічним девайсом, ніж усім відомий «Цукорок».


У великому інтерв’ю зі співзасновником компанії Blue Bird Валерієм Зарубіним dev.ua поговорив про те, як він світчнувся в miltech із будівельного бізнесу і до чого тут Марія Берлінська, та як це — створювати miltech-компанію з нуля і без досвіду. Окрім того, у розмові співзасновник Blue Bird поділився думками про експорт зброї та міжнародне масштабування, «китайський фактор» і участь держави — вона створює проблеми чи допомагає їх вирішувати? Про все це й не тільки — далі. 

«На той момент відкривався новий ринок — засоби радіоелектронної боротьби. Ми одразу це відчули й не стали даремно гнатися за ринком дронів» 

— Почнімо з того, як ви прийшли в miltech. Адже до повномасштабного вторгнення ви займалися геть іншим бізнесом — будівельним.   

— Це об’ємне питання, тож я б розділив свою відповідь на декілька частин. 

По-перше, мені завжди хотілося займатися технологічними рішеннями. Я захоплювався Кремнієвою долиною і такими персонами, як Стів Джобс або — до якогось моменту —  Ілон Маск. Поки він не почав втручатися в політику і проявляти свої, м’яко кажучи, дивні погляди. Тобто, хотілося бути частиною великих змін у світі. На той момент мене нічого не пов’язувало з miltech, і я був далекий від думки, що можу робити щось, що буде використовуватися для війни.

Фото з сайту компанії Blue Bird

По-друге, я з Херсона, а місто відразу потрапило в окупацію. Як і багато інших людей, які опинилися в подібній ситуації, я був достатньо травмований цим досвідом. Але бажання займатися чимось дотичним до military-сфери виникло не відразу, хоча коли я бачив, що хтось починає займатися дронами ще у 2022-му році, мене це дуже надихало. Та і взагалі мене все життя дуже надихала авіація та всі повітряні технології. 

Утім, на той момент я все-таки більше включився у допомогу людям: у нас була достатньо велика громадська організація «Жива». Ми допомагали людям у Херсоні — і під час окупації, і після деокупації, також допомагали переселенцям в Одесі. Займалися евакуацією, розселенням, надавали гуманітарну допомогу, намагалися себе знайти в різних напрямах. Однак на якомусь етапі у мене сталося дуже сильне вигорання. Спочатку люди потребували нашої допомоги, а потім вже складалося відчуття, що вони ставилися до цього так, наче ми їм щось винні, і претензій було більше, ніж подяк. Ми почали відчувати, що робимо щось недостатньо цінне.

Фото з Facebook Валерія Зарубіна

Так настала весна 2023 року, і на той момент на мене дуже вплинули виступи й дописи Марії Берлінської. Вона почала, як то кажуть, «з кожного чайника» казати про те, наскільки важливо виграти цю технологічну війну. Мене це зачепило, адже вона казала, що це наша відповідальність і ми можемо це зробити, а на кону фактично стоїть все.

Мені довелося суттєво змінити свою картину світу, і вплив Марії Берлінської справді був у цьому певною рушійною силою. У якийсь момент ми почали спілкуватися з групою волонтерів, їздити разом під Бахмут і в Авдіївку, і думати про те, що ж ми можемо зробити технологічно цінного для військових. Уже влітку 2023 року ми почали створювати дрони й думати про те, куди рухатися в технологічній сфері далі. 


Ну, а по-третє, я завжди казав і, мабуть, завжди казатиму, що всі, хто займається будівництвом повного циклу, взагалі можуть займатися чим завгодно в цьому світі. Бо рівень стресу і рівень відповідальності у цій галузі дуже високий. 

— Blue Bird оформилася як юридична особа лише на початку 2024 року, так? 

— Так. До цього ми існували швидше у форматі ініціативної групи з декількох людей. Ми думали спочатку починати як благодійний проєкт. Але дуже скоро зрозуміли, що так воно не працює, і ми не будемо розвиватися по експоненті, якщо будемо це робити без грошей. Потрібно, щоб у нас це купували з якоюсь хоча б мінімальною націнкою, щоб були гроші на дослідження, на оренду, на зарплати, тобто загалом на розвиток. Так має розвиватися кожна компанія.

— Коли ви вийшли на ринок у 2024 році, значна частина ваших конкурентів вже працювали упродовж кількох років, а то й більше. У вас не було відчуття, що ви біжите позаду цього паровоза? 

— Що стосується дронів, то таке відчуття було. Ми насправді бігли й доганяли цей поїзд, який вже був дуже і дуже далеко. Але на той момент відкривався новий ринок — це були засоби радіоелектронної боротьби. Ми одразу це відчули й пішли в новий ринок, почали його формувати разом з іншими компаніями, а не стали даремно гнатися за ринком дронів. 

Так, у 2024-му році в нас вийшло зробити один із найпопулярніших автомобільних або окопних засобів радіоелектронної боротьби — йдеться про серію РЕБів «Грець». Тобто, з цією розробкою ми вийшли на ринок дуже вчасно й це було дуже актуально. 

— Як це — створювати miltech-компанію з нуля у 2024 році, коли повномасштабна війна вже пройшла кілька різних фаз? Як ви знаходили кадри, хто ці інженери? Як це все закрутилося?

— Перевагою сучасних технологічних компаній, зокрема й в miltech, є відкритість. Принаймні, я це можу сказати щодо нас. Ми з самого початку були відкритими, хоча не всім, хто з нами працював, це подобалось. Але це моя модель розвитку. 

Валерій Зарубін (другий справа) під час міжнародного заходу. Фото з його Facebook 

Ми шукаємо свою аудиторію в соцмережах, комунікуємо з нею, отримуємо багато зворотного зв’язку. Так ми й шукали людей. Тобто, ми просто записували відео і казали: «Хлопці й дівчата, ласкаво просимо! Ми займаємося цим-от і всім, хто бачить свій шлях разом із нами, будемо раді». Так ми отримали перші 100–200 звернень, і за ними відібрали людей, які нам найкраще підходили — core нашої компанії. 

Ми не шукали якихось фантастичних геніїв і не ставили завищених вимог, щоб це були якісь суперсильні інженери. Це були люди, які готові були навчатися, працювати й розвиватися. 

— Повномасштабна війна — це перманентні перегони озброєнь, особливо це стосується постійного змагання РЕБів і дронів. У вас були випадки, коли ви почали щось розробляти, але воно втрачало актуальність уже в процесі, і доводилося робити розворот на 180°? 

— Тут мені на думку знову сплило висловлювання Марії Берлінської, яке я вперше почув від неї. Не знаю, чи вона це десь почерпнула, чи сформувала сама, але, з її слів, війна — це крайній прояв конкуренції. Тобто, будь-яка війна — це гостра ринкова конкуренція і дуже жорсткі змагання, які відбуваються не тільки на полі бою, але й між бізнесами. 

Тому в цьому контексті все те, що відбувається в тилу, дуже сильно впливає на результат на полі бою. Звичайно, ми не раз зіштовхувалися з тим, що починали щось розробляти, але це виявлялося неактуальним, або ми банально не встигали за ринком.

Як я вже казав, наші перші кроки — це були звичайні FPV-дрони, з якими ми, фактично, не встигли нікуди. І нам довелося дуже швидко переключатися на щось більш актуальне.


Такі ж історії у нас відбувалися потім і з певними моделями РЕБів, і зі станціями ретрансляції. Хоча наша станція ретрансляції була актуальною, але не стала суперпопулярною, бо ми також вже не встигли на ринок.

Тому зараз всі вільні час і гроші вкладаємо в розвиток. Навіть якщо є умовна 1000 грн, то ми точно знаємо, куди її витратити. Ми наймаємо нових людей, відкриваємо нові напрями, і всі свої ресурси присвячуємо дослідженням. Ще у середині 2024 року, коли ми ще дуже слабко стояли на ногах, то вже почали розробляти НРК. У таких умовах з’явився й один з найпопулярніших наших виробів — дрон-детектор «Чуйка». Ним зараз масово користуються, усі про нього говорять. 

— Бачив цей виріб на одній із військових виставок. Розкажіть більше про розробку «Чуйки». 

— Фактично, ми почали розробляти «Чуйку» на другий місяць після того, коли взагалі сформувались як компанія. У нас ще навіть лінійка РЕБів не почала продаватися, були тільки передзамовлення.

Ну і, звісно, якихось бюджетів на розвиток нових продуктів теж не було, але ми почали займатися дрон-детекцією. Якщо самі дрони можна зробити з нуля достатньо швидко, то дрон-детекцію швидко не зробиш. 

Пристрій радіоелектронної розвідки «Чуйка 2.0» від BlueBird (1,3 ГГц та 5,8 ГГц)

Якщо пам’ятаєте, коли з’явився «Цукорок», то всі одразу зрозуміли, наскільки цього рішення насправді не вистачало.

У нас тоді були комунікації з розробником «Цукорка». Для нас здавалося чимось неможливим, що ми зробимо не просто щось подібне, а ще й технологічно просунутіше.


Інженер, який почав це розробляти, казав: «Та ні, ми не зробимо нічого подібного», а я кажу: «Ми ж не ставимо самі собі блоки. Давай просто починати робити!»

Паралельно з цим ми спілкувалися з Дімою, який розробив «Цукорок» — допомагали йому з логістикою з Китаю, а також хотіли взяти на аутсорс виробництво «Цукорка». Адже на той момент ми готові були робити будь-що, аби тільки в нас з’явився якийсь revenue — щоб могли хоч за якісь гроші жити й розвиватися. Щодо виробництва «Цукорка» ми не змогли домовитися, тож кинули всі сили на розробку власного дрон-детектора «Чуйки».

Спочатку інженери, які зі мною почали працювати, трошки не розуміли мій підхід. Але я завжди казав, що якщо ти про щось мрієш і впевнений у тому, що ти можеш це зробити, то всі люди й події починають вибудовуватися у якийсь потрібний ланцюжок взаємозв’язків. Ми шукали людей — і ці люди почали приходити. Виявилося, що вони розбираються в якихось речах, і так ми зібрали потрібну нам команду. Але фактично це починалося просто з якоїсь мрії та віри в те, що ми це можемо. А далі — постійний рух, щоб цього досягти.

— На нинішньому етапі розвитку Blue Bird у вас як у виробника і підприємця є питання до держави? Наприклад, в одному з минулих інтерв’ю ви скаржилися на те, що суттєвою перепоною для роботи є постійні затримки вантажів із комплектуючими на митниці. 

— Давайте почнемо з того, що ми самі стали значно більші, значно досвідченіші, маємо команду, яка може працювати за різними напрямами, тож і свої проблеми вирішуємо значно краще. 

Наразі ми розглядаємо можливість ініціювати внесення змін до законодавства, адже є моменти, які ускладнюють стан речей — наприклад, щодо завозу тих же комплектуючих і їхнього оподаткування. 

Що ж стосується взаємодії з урядом і абсолютною більшістю державних установ у miltech-сфері, то я б сказав, що це щось нереально круте й якась українська Кремнієва долина. Усі допомагають, і всі на найвищому рівні намагаються покращити і прискорити те, що ми робимо. 

Я не буду рекламувати якихось окремих керівників, але якщо мені хтось скаже, що десь у взаємодії держави і українського miltech є корупція, то я готовий плюнути такій людині в обличчя, бо це справжня нісенітниця. Авжеж, багато хто любить сіяти зраду і звинувачувати Україну в якихось подібних речах, але для мене здається, що корупція в цій сфері — це щось з минулого.

Коли я працював у будівельному секторі, то принципово не брав участь у тендерах тільки тому, що взагалі не хотів себе ніяк поєднувати з державним корумпованим складником. Але те, що відбувається зараз у взаємодії з державою в нашій сфері — про це можна було тільки мріяти.

— Ну, але хіба мало негативу щодо відсутності довгострокових контрактів, щодо оборонного замовлення чи щодо закупівлі дронів, які потім лишаються на складах? Здається, з державою у цьому аспекті все ж не все ідеально, правильно? 

— Давайте так — я не можу казати за всіх, бо у всіх виробників можуть бути різні складнощі. Але питання також у тому, що держава нам як приватному виробникові нічого не винна. 

Тут яка штука — якщо наш продукт дуже потрібний, то запит відбувається знизу, тобто від військових. А якщо військові хочуть щось купити, то у нинішніх умовах їм часто ніхто для цього більше і не потрібен. Навіть Агенція оборонних закупівель не завжди потрібна військовим для того, щоб щось купити, і навіть кодифікація не потрібна.

Валерій Зарубін. Фото з його Facebook

Тобто, військові або сумісно з волонтерами, або з власних бюджетів військових частин можуть купити все, що їм дійсно потрібно. І вони не будуть купувати якусь фігню. 

Вважаю, що відповідальність виробників — робити той продукт, який буде потрібен військовим. А вже військові зроблять все, щоб цей продукт з’явився в них в користуванні. І тоді будуть і контракти, тоді й гроші знайдуться. 

Ну, але знову ж таки, якщо казати, наприклад, про Агенцію оборонних закупівель, або АОЗ: може хтось скаже, що складно пройти якісь перевірки АОЗ? Та ні, просто треба привести стан речей на підприємстві до відповідної форми. Що я маю на увазі?

Ми буквально на днях проходили перевірку АОЗ, коли вони приїжджають на виробництво й дивляться, щоб все відповідало їхнім критеріям. І це не якісь вигадані зі стелі критерії, за допомогою яких хтось намагається зупинити певні процеси на підприємстві, навпаки! Завдяки виконанню цих критеріїв ми перетворюємося з гаражної компанії в ту компанію, з якою взагалі можна укладати якісь договори, контракти й мати серйозні справи.


Тобто, це абсолютно відповідає моєму уявленню про те, як з боку держави мають удосконалюватися певні процеси. Держава зараз не заважає, а разом із нами розбудовує для себе такого партнера, який їй потрібен. Це класно!

Можливо, приклад нашої компанії не такий релевантний, але є компанії, які займаються дронами, і в них там взагалі просто космічні бюджети на мільярди гривень. І від керівників цих компаній я теж чую: «Жодної гривні — нікому і ніколи». Тобто, на найвищому рівні, як на мене, все чисто, прозоро й без якихось «мутняків».

«Наше завдання як підприємців — розбудувати такий собі «український Китай“»

— Питання експорту озброєнь роками піднімають дуже багато miltech-виробників, але воно досі залишається неврегульованим. Тільки зараз з боку держави вже з’явилася якась конкретика й начебто експорт буде відкритий до кінця року чи навіть раніше. Яке ваше бачення цього питання?

— Я думаю, що тим, хто приймає фінальне рішення, у цьому плані найважче, адже відповідальність за результат — на них. І як мінімум є ризики.

По-перше, коли ми щось кудись почнемо продавати за контрактами, то, авжеж, потрібно прискіпливо слідкувати, щоб ті ж самі великі дрони чи дрон-детектори, на які у світі дуже високий попит, через підставні країни не потрапили туди, куди ми б не хотіли. 

Друге, що може непокоїти — вироби, які ми робимо в Україні, у світі коштують набагато-набагато дорожче. Усе, що ми продаємо в Україні, ми взагалі робимо з мінімальною націнкою — просто, щоб мати змогу розвиватися, наймати нових людей і відкривати нові виробничі потужності. Тож чи не йде ринок туди, де платять більше? 

Тобто, не має статися так, що в Україні буде дефіцит цих виробів, а кудись буде продаватися велика кількість такої продукції, бо ми відразу це відчуємо на полі бою. 

Але, попри названі ризики — звичайно, нам треба це робити. Просто робити так, щоб самим собі не завдати шкоди. Можливість експорту озброєнь точно треба відкривати, і над цим точно треба працювати, але врахувати й можливу шкоду, яка може статися через необдумані дії. 

— А ви самі вже маєте бачення щодо масштабування за межі країни? У плані продажів, можливого відкриття нових виробництв, залучення міжнародних інвесторів і партнерів тощо.

— Найбільшим моїм таргетом є розбудова українського технологічного напрямку, тож хочу зробити з Blue Bird глобальну компанію світового значення. Бо серйозні результати на полі бою ми також відчуємо лише тоді, коли наші компанії почнуть займати перші місця у світі. Тобто, нам потрібна економічно розвинена країна з серйозними технологічними рішеннями. І це не якісь там голосні слова.

Я точно розумію, що у нас є всі можливості для того, щоб прийти до такого стану речей. У нас є великі ринки, такі як Європа та Америка. І я бачу, як багато українських компаній саме так і рухаються. Думаю, у відповіді на це питання ми обійдемося без конкретики, але суть ви зрозуміли. 

Думаю, ми скоро побачимо, як стрімко буде змінюватися Україна в технологічній сфері, і ці зміни будуть на краще. Дуже хочеться, щоб ми були схожими у цьому плані на Японію та Південну Корею. Тим паче — треба розуміти: може статися так, що все, що ми сьогодні купуємо в Китаї, завтра ми вже не зможемо купити. 

— Як ви взагалі схарактеризуєте китайський чинник? 

— Узагалі, треба розуміти, що нашим основним суперником на полі бою є росія, але глобально й економічно — це Китай.

З Китаєм воювати можна лише забравши в нього якусь частину виробничих потужностей. Тобто, наше завдання як підприємців — розбудувати такий собі «український Китай». Нам потрібна така Україна, яка зможе стати умовним Китаєм для Європи і для Штатів. І ми маємо прекрасну можливість для цього! 

Адже Штати потроху відмовляються від Китаю, ринки відкриваються. І це не тільки про miltech, а про все — починаючи від якихось шкарпеток чи пластикових труб, адже Китай виробляє майже все, що є на планеті. 

Якщо нам в Україні вдасться зробити 1%, 2%, 3% чи 5% того, що робить сьогодні Китай і продати це у світ — ми отримаємо й економічну незалежність, і суттєву зміну ситуації на полі бою. Вірніше, цього поля бою просто може не бути.


Бо перемога — це не тільки ситуація, коли ми перестріляли всіх ворогів. Це коли ворог на тебе не нападає, бо йому це просто невигідно і не під силу. Нам треба зробити так, щоб ворогу просто було невигідно нападати, бо він буде постійно отримувати по зубах. 

— Яка кількість працівників у вашій компанії, і скільки з них займаються «залізом», а скільки — софтом? 

— Не буду називати точну кількість, але в нас декілька сотень працівників, і ми постійно збільшуємося. Якщо казати про софт для наших виробів, то цим займаються десятки людей. 

— А який вигляд має ваша співпраця з військовими щодо тестування продуктів, як саме ви отримуєте від них фідбек? Адже їхня думка важлива насамперед.

Дуже багато різних взаємодій — з кожним підрозділом по-своєму. З кимось це може бути дистанційно — просто відправляємо їм якісь пристрої, і вони дають нам зворотний зв’язок або просять щось доопрацювати. І ми доопрацьовуємо і відправляємо їм вже іншу ітерацію пристрою. 

Так само можемо виїздити на полігони ближче до ЛБЗ. Особливо, якщо нам самим важливо побачити роботу того чи іншого пристрою в умовах, наближених до бойових. Наприклад, якщо це стосується НРК, то ми на місці показуємо військовим, як що працює, обмінюємося досвідом. Потім їдемо назад допрацьовуємо — і повертаємося. Це постійна взаємодія.

Наземний дрон Бандура мінер від BlueBird. Він обладнаний механізмом закидання, розрахованим на 4 протитанкові міни ТМ6

Так само є полігони в тих містах, де ми працюємо, тож зустрічаємося і на наближених до міст полігонах. Треба усвідомлювати — щоб зрозуміти, наскільки дієвими є наші пристрої, нам треба отримати «розумний» зворотний зв’язок від спеціалістів, які безпосередньо мають із цим справу і знають, як це працює. Бо зворотний зв’язок теж буває різним і далеко не кожен військовий може його дати. Тому ми намагаємося співпрацювати з конкретними спеціалістами в конкретній галузі.

Найкращий зворотний зв’язок — коли кількість наших пристроїв на полі бою вимірюється тисячами. Насправді ж є розуміння, що кожен пристрій має бути настільки простим, наскільки це може бути без втрати фунціональності. І ми спрощуємося там, де маємо таку змогу. 

Топ-3 вироби Blue Bird і хто стоїть за їхніми назвами

— Попри те, що на ринку ви відносно недавно, у вас дуже широка лінійка продукції. Ви можете виділити три ваших позиції, які є найбільш топовими — найкраще продаються й отримують найкращий фідбек від військових?

— Напевно, «Чуйка» — найактуальніший продукт. Просто такі часи — дронів багато, а антидронових рішень набагато менше, бо дронами простіше займатися. 

На друге місце я б поставив наші засоби радіоелектронної боротьби, серію РЕБів «Грець». Адже вони теж більш ніж актуальні. 

Окопний РЕБ «Грець» 5УЛ, який має п’ять окремих смуг завад

Але також не треба забувати, що в нас є антени. Тому, антени, напевно — то є третє місце. На самому початку, коли ми почали формуватися як компанія, нам спало на думку стати великим розробником і виробником антен, бо, якщо казати про радіоелектроніку, то антени — вони ж поза часом, всюди й завжди потрібні.

— Кілька слів про неймінг ваших виробів. Як на мене, то «Чуйка» — це дуже вдалий неймінг, «Грець» — теж дуже оригінально. Приз за ці назви треба дати вашому відділу маркетингу чи комусь іншому? 

— Назви виникають по різному, і їх може придумати будь-хто у нашій компанії. Якщо мова йде конкретно про «Чуйку» і «Грець», то ці назви придумав той же інженер, який і запускав ці проєкти. Виходить так, що ця людина виявилася не тільки інженерно-геніальною, а ще й маркетингово-геніальною. 

Але щодо пропозицій стосовно назв виробів і з будь-яких інших питань ми насправді слухаємо всіх. Адже ці люди своїм потенціалом реалізують потенціал всієї компанії. До речі, у нас топові позиції обіймають ті, хто прийшов працювати звичайними збірниками техніки. І мені здається, це показник того, що ми звертаємо увагу на всіх. 

— На завершення — як ви бачите український miltech і майбутнє вашої компанії за п’ять років? 

— Усе залежатиме від нас — наскільки українські компанії будуть розвивати свій потенціал. Але, разом з тим, все ще дуже сильно залежить від обставин на полі бою. Хай там як, мабуть, активна фаза війни має лише єдиний плюс — це технологічний розвиток. Але загалом це те, що всім нам болить, і біль — це найбільший мотиватор для всіх і кожного. 

Я бачу, що ми маємо всі шанси, щоби стати однією з найбільш технологічних країн світу поряд з Японією, Південною Кореєю, зрештою — США. Тож маємо ті бюджети, які нам вдасться заробити десь у світі, приносити в Україну й інвестувати в розвиток наших інституцій, зокрема — в освіту. Тобто, розбудовувати інфраструктуру, навколо якої все буде розвиватися. 

Але хочу звернути увагу на одну з основних рушійних сил, якої нам в Україні не вистачає. І це, я вважаю — на нашій власній відповідальності. Це міжнародний маркетинг! Про що я кажу? 

У нас вже зараз є дуже гарні продукти. Ми можемо зробити ще краще, але потрібно, щоб у нас з’явилася аудиторія. Нам треба звикнути спілкуватися не тільки між собою в Україні, нам треба навчитися продавати в Америці, в Європі! Почнімо хоча б з англомовного світу. 

Нам треба почати знімати круті фільми на англомовну аудиторію, закладати туди основні сенси. Чому Америка така сильна? У неї просто дуже сильний маркетинг. Тож маємо підготувати для себе аудиторію, яка купуватиме наші товари і вкладатиме в наші розробки. Так отримаємо все те, про що мріємо. 











Source link

author avatar
Вербицька Оксана Дизайн

Залишити коментар